22 Haziran 2006 Perşembe

Bandırma Vapurunun Hikayesi

BANDIRMA  VAPURU

Lloyd's sigorta kuruluşunun kayıtlarına göre gemi, 1878'de İskoçya'nın Paisley bölgesindeki MacIntyre
Kuruluşu tarafından Hutson and Cardett tezgâhlarında 21 numarayla, 279 grostonluk yolcu ve yük gemisi olarak inşa edildi. Yelken ve buhar donanımlı, demir uskurlu ve 48,9 metre uzunluğunda, 6 metre genişliğindeydi

Denize indirildiğinde ismi "Trocadero"ydu.

İlk sahibi Dousey and Robinson  şirketi  gemiyi  1883'te Yunanlı armatör H.Psicha'ya sattı; Pire limanına  kaydedildi ve 1885'te adı "Kyma" (Yunanca'da dalga) olarak değiştirildi.

1890'da Kaptan Andreadis'in  mülkiyetine geçti, "Rama P.Derasimo-İstanbul" kumpanyasına satıldı, kaydı bir yıl sonra  İstanbul limanına alındı ve 1893'te bu defa İdare-i Mahsusa  satın aldı. İsmi önce "Panderma"ya, İdare-i Mahsusa 1910'da "Osmanlı Seyrüsefain  İdaresi" olunca da "Bandırma"ya  çevirildi ve posta vapuru yapıldı.

İki defa batma tehlikesi geçirdi:

12 Aralık 1891'de Erdek  yakınlarında  kayalara çarptı, batmak üzereyken yüzdürüldü.

1915 Martında  Silivri açıklarında  bir İngiliz denizaltısından  torpil yedi ve gene yüzdürüldü.

Samsun seferinden sonra posta hizmetine devam eden  Bandırma 1925'te arızalandı, tamir edilemeyince Haliç Feneri'ndeki  gemi bozmacısı İlhami  Söker'e satıldı ve 1925'te dört ayda parçalandı.

Murat BARDAKÇI: ŞAHBABA-Sayfa:137-138   Pan Yayıncılık 1998

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder