10 Mayıs 2006 Çarşamba

Samsun İli Ulaşım Olanakları


Karayolları 
Samsun kara, deniz, hava ve demiryolları şeklinde her türlü ulaşım olanağını sunan ve Karadeniz Bölgesini İç Anadolu’ya bağlayan önemli bir ulaşım merkezidir. İlimiz karayolu ile Samsun-Ankara, Samsun-Amasya-Tokat, Samsun-İstanbul, Samsun-Trabzon-Rize ile yurdun her yönüne dağılım imkanına sahiptir.

Köy yollarımızın 1.536,5 km.si asfalt yol, 4.365,5 km. stabilize yol, 2.733 km.si tesviye ve 227 km.si ham yoldur. İl sınırları içindeki Devlet Karayolları 775 km.dir. Bunun 392 km.si devlet yolu, 383 km.si il yoludur.                                                                                                              

Çeşitli Projeler
  
Samsun Çevre Yolu 
1994 yılında çalışmalara başlanılan projede; 2000 yılı sonu itibariyle 2,4 km. sathi kaplama olarak tamamlanmış ve trafiğe açılmıştır. 0+000-0+850 km. leri arası Kürtün Kavşağı Barış Bulvarına sathi kaplamalı olarak bağlanmıştır. 3+130-3+900 km. leri arası iksa duvarları yapımına devam edilmiştir. Ayrıca Kürtün Üstgeçit, Kürtün, Çatalarmut Üstgeçit ve Kıranköy altgeçit köprüleri tamamlanmış, D.D.Y üst geçit ve Mert Köprüleri elevasyon seviyesinde bitirilmiştir. Bugüne kadar yapılan çalışmalar için 2001 yılı birim fiyatları ile 10,791 trilyon TL. harcanmıştır. 2001 yılı ödeneği gelen ek ödenekle birlikte 940 milyar TL.dir. Bu ödenekle 31 Aralık 2001 tarihi itibariyle sol şeritte 0,8 km. sanat yapıları, toprak işleri ve alt temel çalışmaları tamamlanmış ve sathi kaplaması yapılmıştır. Bu çalışmalar için müteahhit’e 927 milyar TL. ödenmiştir. Projede nakdi %69, fiziki %40 gerçekleşme sağlanmıştır. İşin tamamlanması için; (2001 BF) 14,5 trilyon TL. ödenek ihtiyacı vardır.


Samsun-Ünye  
37,992 trilyon TL. proje bedelli bu işte 2000 yılı sonu itibariyle sağ şeritte 38,6 km. binder seviyesinde ve 37,5 km. aşınma seviyesinde tamamlanmıştır. Sol şeritte 38,6 km. binder seviyesinde ve 36,5 km. aşınma seviyesinde tamamlanmıştır. Ayrıca Kürtün, Kerimbey ve Abdal Köprüleri bitirilmiştir.

Toplam olarak 2x38,6=77,2 km. yol tamamlanarak trafiğe açılmıştır. Bugüne kadar yapılan çalışmalar için 2001 birim fiyatları ile 25,6 triyon TL. harcanmıştır. 2001 yılı ödeneği gelen ek ödenekle birlikte 1,373 trilyon TL.dir. 31 Aralık 2001 tarihi itibariyle Yeşilırmak Köprüsünde tabliye çalışmalarına devam edilmekte olup; bu çalışmalar için 1,373 trilyon TL. harcanmıştır. Bu projede %30 fazlasıyla bitirilemeyecek 27 km.lik kesim Samsun-Ünye İkmal İnşaatı bünyesinde bitirilecektir. İşin tamamlanması için (2001 BF) ile 5,5 trilyon TL. ödeneğe ihtiyaç vardır.


Samsun-Ünye İkmal İnşaatı  
24,247 milyon $ keşif bedelli bu yol dış krediyle ihale edilmiş olup; Samsun-Ünye yolunun yapım ihalesinde % 30 fazlasıyla bitirilemeyen 27 km. lik kesimi içermektedir.

2000 yılı sonu itibariyle sağ şeritte 0,6 km. alt temel, 5 km. toprak işleri ve 2,6 km. sanat yapıları çalışmaları bitirilmiştir. Sol şeritte 2,7 km. binder, bitümlü temel, 3,5 km. temel, 4,5 km. alt temel, 23,3 km. toprak işleri ve 8,6 km. sanat yapıları çalışmaları bitirilmiştir. Yapılan bu çalışmalar için 4,095.043 $ harcanmıştır. 2001 yılı ödeneği 11,500 milyon $ dır. Bu ödenekle 31 Aralık 2001 sonu itibariyle sağ şeritte 21 km. alttemel ve temel, 22 km. bitümlü temel ve binder bitirilmiştir. Sol şeritte 18 km. alttemel, 19 km. temel, bitümlü temel ve binder bitirilmiştir. Ayrıca 5000 ton plentmiks temel Terme ocak servis yoluna serilmiştir. Yapılan bu çalışmaslar için 11.742.253 $ harcanmıştır. Bu projenin kamulaştırma sorunlarının biran önce çözülmesi gerekmektedir. Projenin tamamlanması için 13 milyon $ gerekmektedir.

Samsun-Bafra
 Bu proje Samsun’dan Yakakent’e kadar bölünmüş yol olarak projelendirilmiş ve 1997 yılında iki aşamada ihalesi yapılmıştır. Birinci bölümü 34,36 km.lik Samsun-19 Mayıs ve Bafra geçişini kapsamaktadır. 5,353 trilyon TL. keşif bedelli bu işin ihalesi 06/08/1997 tarihinde yapılmıştır. İşi alan müteahhit, şantiyesini kurarak bölünmüş yol alt yapı çalışmalarına  başlamıştır. 4 km.lik Bafra geçişi hariç 47 km.lik kesimi kapsayan Yakakent’e kadar olan ikinci bölümün ihalesi ise 02/12/1997 tarihinde 6,037 trilyon TL. keşif bedelli olarak yapılmıştır.

2000 yılı sonu itibariyle sağ şeritte ; 1,9 km. sanat yapıları, 22,5 km. toprak işleri, 13,3 km. temel, bitümlü temel  ve binder çalışmaları bitirilmiş olup, 14,4 km. sanat yapıları ve 3,6 km. toprak işleri çalışmalarına devam edilmiştir. Sol şeritte: 0,1 km. sanat yapıları, 23,2 km. toprak işleri, 14,7 km. alt temel, temel, bitümlü temel ve binder çalışmaları bitirilmiş olup, 13,4 km. sanat yapıları çalışmalarına devam edilmiştir. Ayrıca Taflan ve Dereköy Köprüleri tamamlanmıştır. Bugüne kadar yapılan çalışmalar için 2001 birim fiyatı ile 10,502 trilyon TL. harcanmıştır. 2001 yılı ödeneği gelen ek ödenekle birlikte 2,291 trilyon TL.dir. Bu ödenekle 31 Aralık 2001 sonu itibariyle sağ şeritte 7 km. sanat yapıları, 2 km. toprak işleri, alttemel, temel, bitümlü temel, binder bitirilmiş olup, 4 km. toprak işleri ve 7 km. sanat yapıları çalışmaları devam etmektedir. Sol şeritte 9 km. sanat yapıları, 2 km. toprak işleri, alttemel, temel, 0,4 km. bitümlü temel, binder bitirilmiş olup, 6 km. sanat yapıları, 4 km. toprak işleri çalışmaları devam etmektedir. Yapılan bu çalışmalar için 2,291 Trilyon TL. harcanmıştır. İşin tamamlanması için (2001 BF) ile 16 trilyon TL. gerekmektedir.

Kavak-Çorum
128 km. olan bu yolun projesinin Kavak-Merzifon ve Merzifon-Çorum arasının projeleri tamamlanmıştır. Karayolları Genel Müdürlüğünce ihale hazırlıkları yapılmakta olup; ödeneği dış kredili olarak temin edilmesi kaydıyla 2001 yılı içerisinde ihalesi yapılacaktır. Dış kredi temin edilemediğinden ihale edilememiştir.

Samsun-Kavak  
1997 yılında projenin Samsun İli dahilindeki 95 km.lik güzergahın Samsun-Çakallı arasındaki 35 km.lik kesimi bölünmüş yol sathi kaplamalı olarak bitirilmiştir. Bu kesimin sıcak karışımı ile Çakallı-Kavak arasındaki yolun bölünmüş olarak teşkiline yönelik ihale 04.08.1997 tarihinde 5,392 trilyon TL. keşif bedelle Karayolları Genel Müdürlüğünce yapılmıştır. 2000 yılı sonu itibariyle: Sağ şeritte; 3,3 km. sathi kaplama seviyesinde tamamlanarak trafiğe açılmıştır. Sol şeritte; Çivril kavşağı ile Toybelen ll. Kavşağı ve 3+300-3+800 km.leri arası toprak işleri bitirilmiş olup, sanat yapıları çalışmaları devam etmektedir. Bugüne kadar yapılan çalışmalar için 2001 yılı birim fiyatları ile 4,305 trilyon TL. ödenmiştir. 2001 yılı ödeneği gelen ek ödenekle birlikte 1,070 trilyon TL.dir. Bu ödenekle 31 Aralık 2001 sonu itibariyle sol şeritte 0,4 km. sanat yapıları, toprak işleri çalışmaları devam etmektedir. 1,6 km. sanat yapıları ve toprak işleri, 2,2 km. alttemel ve sathi kaplama bitirilmiştir. Yapılan bu çalışmalar için 1,070 trilyon TL. harcanmıştır. İşin tamamının bitirilmesi için 2001 birim fiyatları ile 60 trilyon TL. gerekmektedir.

Terme Grubu Köprüleri
Toplam uzunluğu 315 metre olan 4 adet köprü yapımını ( Terme, Karaboğaz, Miliç l ve Miliç II) kapsayan bu projede 2000 yılı sonu itibariyle ; grup köprülerden Terme köprüsü tamamlanmıştır. Miliç I. Köprüsü (Eski Miliç) yıkım inşaatı tamamlanmış olup, temel ve elevasyonu bitirilmiştir. Miliç ll. (Eski Miliç) köprüsü yıkımı yapılmış olup, temel ve elevasyon çalışmalarına devam edilmiştir. Eski Karaboğaz köprüsü istimlak sorunu nedeniyle yıkılıp, yerine yeni köprü yapımına başlanamamıştır. Bugüne kadar yapılan çalışmalar için 2001 yılı birim fiyatları ile 954 milyar TL. harcanmıştır. 2001 yılı ödeneği 250 milyar TL.dir. Bu ödenekle 31 Aralık 2001 sonu itibariyle Karaboğaz köprüsünün 2. Şeridi hariç diğer tüm köprüler tamamlanmıştır. Karaboğaz 2. Şerit Köprüsüne istimlak nedeniyle başlanamadığından işin bitiş tarihi 2002 yılına sarilendirilmiştir.


Havayolu
Mevcut Samsun Havaalanının gelişememesi nedeniyle, Samsun ve yöresinin hava ulaşımını karşılamak amacıyla yapımı planlanan Havaalanı 01.03.1994 tarihinde 55 Milyon ABD $ keşif bedeli üzerinden Alsim-Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.Ş.  + Akfen İnşaat Turizm ve Ticaret A.Ş. Ortak Girişimine kredili olarak 32.3 Milyon Dolar bedelle Dış Kredili olarak ihale edilerek, 28.08.1996 tarihinde yer teslimi yapılmıştır.

2 Milyon Yolcu/Yıl kapasiteli 12.000 m² Terminal Binası, diğer destek binaları ve tüm elektrik-elektronik sistemleri bulunmaktadır. İnşaatı tamamlanarak 09.02.1999 tarihinde işletmeye açılmış olan Havaalanı Uluslararası standartlarda ve günün 24 saati kesintisiz hizmet vermektedir.

Sözleşme 08.09.1995 tarihinde tescil edilen Samsun-Çarşamba havaalanı 32,300,271 USD bedelle tamamen dış kredili olarak Alarko-Akfen A.Ş.konsorsiyumuna ihale edilmiştir. Yer teslimi 28.08.1996 tarihinde yapılan havaalanı 28.08.1999 tarihinde bitirilecektir. Pist.Taksirut ve apronda kazı işleri tamamlanmış olup GAİ dolgusu ve sıkıştırma işlemi devam etmektedir.

Bu güne kadar 300 milyon m³ kazı ve 400 milyon m³ GAİ imalatı üst yapı tesislerinde bu güne kadar 65 milyon m³ kazı ve 75 milyon m³ dolgu işi yapılmıştır. Harcanan ödenek miktarı 7,360,000 USD, İnşaatın fiziki gerçekleşmesi %22.78, Nakdi %43.68 dir.

Samsun ve çevresinin son yıllarda artan kargo taşımacılığı ihtiyacını karşılamak amacıyla master planda yer alan ancak anahtar teslimi işin kapsamında yer almayan kargo binası 3,000 m² kargo apronu inşaatlarının bu işin bünyesinde %30 kapsamında yaptırılması için çalışmalar devam etmektedir.   


Denizyolu
Samsun limanı ile deniz ulaşımı sağlanmakta, bu yolla yolcu ve yük taşımacılığı yapılmaktadır. Samsun Limanı 1.756 metre uzunluğunda olup, 2001 yılı Aralık ayı sonu itibariyle 741.552 ton yükleme, 1.802.383 ton boşaltma olmak üzere 2.543.935 ton yükleme-boşaltma yapılmıştır.

Samsun limanına 3480 yolcu gelmiş,2316 yolcu gitmiştir. Limandan 776.262 ton yükleme, 1.631.772 ton boşaltma yapılmıştır.


Limanın Özelleştirilmesi  
Samsun Limanı 1.756 m. uzunluğunda, 246 gemi, 1.896.083 ton yükleme-boşaltma kapasitesiyle ülkemizin sayılı ithalat ve ihracat limanlarından biridir. Samsun Limanı yer hizmetleri TCDD Liman İşletme Müdürlüğü tarafından yürütülmektedir. Bu hizmet hem pahalı, hem de yavaş olduğu için tüccar ve sanayicilerce az talep görmektedir. Rekabet şartları da göz önüne alındığında ülke ve il ekonomisine daha fazla katkı sağlaması için Samsun Limanının özelleştirilmesi zorunlu bulunmaktadır.

Demiryolu  
Samsun Türkiye Demiryolu ağına Samsun-Sivas ve Samsun-Çarşamba Demiryolları ile bağlıdır. Liman ve Samsun Serbest Bölgesi İçerisinde Demiryolu ağı mevcuttur.

Samsun-Sivas ve Samsun-Çarşamba hatlarında tesis edilmiş olan demiryolunun Samsun sınırları dahilindeki uzunluğu 169 km.dir. Demiryollarında daha çok yük nakliyesi yapılmaktadır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder