7 Ekim 2006 Cumartesi

Samsun'da Yazı Dersi


Gazi Hazretleri'nin Havza İstasyonunda Karşılanışı

Karadeniz seyahatinde, Gazi Hazretleri ilk yazı dersini 15 eylül 1928 günü Sinop'ta verdi. İkinci yazı dersini de 16 Eylül 1928 günü Samsun'da verdi.

Reisicumhur, Hükûmet Konağında biraz dinlendikten sonra, Hükûmet önüne toplanan halka balkondan iltifat etti ve selâm verdi. Buradan Meclisi Umumi Vilâyet Salonunda hazırlanan kara tahtanın yanına gelerek başta Vali Diyarbakırlı Kazım Paşa olmak üzere memurları, öğretmenleri, daire müdürlerini yeni Türk harflerinden imtihan etti ve bu husustaki bilgilerini yokladı.
Sıhhîye Müdür Vekil Dr. Fahri Bey yazılarında en başarılı oldu.

Gazi, dersin sonunda kara tahtada, "Bütün arkadaşlar yazımızı iyi okuyup yazıyorlar." cümlesini yazdırdı.

Gazi yeni harflere ait dersin sonunda, hazır bulunanlara şu sözleri söyledi;

" - Arkadaşlar, çok memnun oldum. Beş on gün zarfında diğer mesainiz olduğu halde harfleri iyi öğrenmişsiniz. Teşekkür ederim. İnşallah yakın zamanlarda resmî muameleye de yeni harflerle başlayacağız."

(Cumhuriyet : 17.9.1928, s.1, 2)
www.dilimiz.gen.trataturksamsun.html


Mıntıka Palas'ta yeni Türk harfleri ile hâtıra kağıdına şu satırları yazdı:

Samsun
16 Eylül 1928
Saat sekizi çeyrek geçiyor. Yazı odasındayım. İsmet Paşa'yı beklerken bu satırları yazıyorum. Samsun'a üçüncü defadır geliyorum. İlk gelişim malûmdur. Tarihini gözümün önünde büro üstünde duran uzun cigara kutusunun kapağında okuyorum : "19 Mayıs 1335." Ondan sonra bir defa daha gelmiştim. Takriben dört sene evvel, bu gelişimin tarihini yukarıda tesbit ettim. İsmet Paşa geldi, yazıyı bırakıyorum. 
Gazi M. Kemal

www.dilimiz.gen.tr/ataturk/mphatira.html

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder