27 Ekim 2006 Cuma

Samsun’a Mobil Santral

Mobil Santraller, Samsun’un gündemine ilk geldiğinde Samsun Ticaret ve Sanayi Odası olarak  13 Aralık 2001 tarihinde kamuoyuna yaptığımız yazılı açıklama ile bu girişimin İlimiz için yanlışlığını ortaya koymuştuk.

Davet usulü ile, firmaların istediği “layık fiyattan”, sabit fiyat garantisi ile hem de  hiçbir çevre mevzuatına uymadan en kötü fuel-oil (no 6) yakıtını kullanarak özel ATV vergi indiriminden faydalandırılarak, Hazine ve DPT onayı alınmadan, mevcut üretim/dağıtım planlamalarında yer almadığı halde Türkiye’de yapılmaya çalışılmaktadır. (1) Bu santraller; sökülüp taşınabilen yüzer/gezer olmalarına karşın, yeni kapasite artırımları ile bu özelliklerinden uzaklaştırılıp kalıcı hale getirilerek mevcut yasal denetleme, onay ve mevzuat hiçe sayılarak alelacele kurulmaya çalışılmaktadır. (2)


A- Samsun İçin Planlanan Mobil Santral Nedir, Ne Değildir ?

I-    Mobil Santral
Mobil Santraller aslında termik santrallerdir. Dizel-jeneratör grupları veya gaz tribünleri ile çalışan ünitelerden oluşurlar. Bilinen klasik termik santrallerden tek farkı; seyyar ve taşınabilir olduğunun söylenmesidir. Diğer termik santrallerde olduğu gibi bunların asıl enerji kaynağı petrol, doğalgaz, kömür veya bunların alt ürünleridir. Enerji litaritüründe tanımlanan mobil santrallerin en büyüğü 30 MW’tır ve bunlar olağanüstü hallerde kalıcı olmaktan çok geçici enerji problemlerini gidermek için geliştirilmiş ve bu amaçla kullanılmaktadır. (3)
Dünyada sorunlu bölgelerde toplam 5-10 MW’lık kısa süreli elektrik enerjisi gereksinimlerinin karşılanması amacıyla kullanılan mobil santrallerin ünite gücü 1-5 MW arasında değişirken, ülkemizdeki örneklerinde 10 MW’dan başlayarak Kırıkkkale’de kurulacağı gibi 130 MW’a kadar çıkarılmıştır. (4)

Türkiye’de Mobil Santraller halihazırda,  Güneydoğu Anadolu Bölgemizde, bu bölgenin ihtiyacını karşılamak amacıyla kurulmuş, daha sonra bunlar sürekli olarak  kuruldukları yerlerde konuşlandırılmışlardır. İşletilmeleri devam etmektedir. Bunlardan Van Santrali 20 MW, Silopi Santrali 35 MW , Hakkari Santrali 10 MW, İdil Santrali 10 MW lik kurulu güçlere sahiptirler. Bu santrallerde en ucuz sıvı yakıt olan 6 numara fuel-oil kullanılmaktadır. (5)

II- Dalaman ve Bartın Olmadı SAMSUN!..
Samsun’da konuşlandırılması düşünülen iki adet santral Muğla-Dalaman ve Bartın-Cide ilçelerinde kurulacak şekilde ihale edilmişken, bu bölgelerdeki mülki amirliklerin ve kamuoyunun  yoğun tepkisi  üzerine iptal edilerek, her iki santralin de (100 MW+100 MW = 200 MW ) Samsun’a kurulması karar altına alınmıştır.

B- SAMSUN’A MOBİL SANTRAL KURULMASI NEDEN YANLIŞTIR?
I-  Hukuki Dayanağını Oluşturan Aciliyet Ortadan Kalkmıştır
Ülkemizde sorunlara geçici çözüm bulma yaklaşımı, ülkemizin geleceğinde hayati bir öneme sahip enerji konusunda da maalesef devam etmektedir. Kriz ortamında en üst noktasına ulaşan acil enerji ihtiyacına sözde çözüm olarak gündeme getirilen Mobil Santralin hukuki dayanağını oluşturan aciliyet ortadan kalkmıştır.
a) Mobil Santrallerin genel üretim kapasitesi çok düşüktür. Asıl kullanım amacı sürekli elektrik üretiminin ötesinde doğal afetler sonrası hayati önem taşıyan yerlerde ve olimpiyatlar gibi çok büyük organizasyonlarda herhangi bir elektrik kesilmesi durumunda hazır olarak bekletilmesidir.

b) Mobil Santrallerin kurulmasının hukuki dayanağını teşkil eden elektrik darboğazındaki aciliyet yaşanan kriz sonrası ortadan kalktığı resmi kurum ve yetkililer tarafından da ifade edilmektedir. (6)

II-  Gezer Değil Sabit
Samsun’da kurulacak olan iki adet mobil santral geçici yada seyyar değil, kalıcı santrallerdir.  Karada büyük platformlar üzerine kurulan, 5-6 kat yüksekliğinde ve oldukça gürültülü olan bu santralların kapasiteleri hiç de küçük olamayıp 100 MW’tır. Bir kez kurulduktan sonra da bunların kısa sürede başka bir yere götürülmeleri söz konusu olamamaktadır. (7)

III- Mobil Santral Samsun’a Zehir Kusacaktır
a) Söz konusu Mobil Santralde kullanılacak olan yakıt Fuel-oil 6 numaradır
1-  Her bir 100 MW’lik Mobil Santralde üretim için harcanacak yakıt ortalama günde 500 tondur.
2-  TÜPRAŞ rafinelerinin ürettiği fuel oilde %3 ile %4 arasında kükürt bulunmaktadır. Çıkan egzoz gazında ise ülkemizde müsaade edilen emisyon değerlerinin üzerinde sülfürdioksit (SO2) ve Azotoksit (NOX) gazları bulunmaktadır. Toplam baca gazı miktarı saatte 550-600 bin metreküp arasındadır.
3-   Bu gazın içerisindeki kükürt oksit gaz miktarı metreküpte 5950 mg ile 8500  mg arasında değişmektedir. Mevzuata göre bu değer metreküpte 1700 mg’yi aşamaz.
4-   Azotoksit gazı ise metreküpte 3300 mg olacaktır. Mevzuata göre bunun ise 800 mg/metreküpü geçmemesi gerekmektedir. Bu miktarlar Çevre Mevzuatındaki miktarların fevkalade üstündedir, arıtma tesisi olmadan kurulacak mobil santraller olağanüstü çevre sorunlarına yol açacaktır.
5-   6 numaralı fuel-oil yakıtı çok uzun sürede ayrışmaktadır.
6-   Kıyılardan temizlenmesi her koşulda çok zordur.
7-   Yok olma süreci çok uzundur.
8-   Canlılara çok ciddi zararlar verecektir. (8)

b)  Samsun Mahalli Çevre Kurulunun almış olduğu 4 nolu karar ile 6 nolu fuel-oil’in kullanımını bazı bölgelerde yasaklamakta, bazı bölgelerde ise oldukça zorlaştırmakta ve özel izinlere bağlamaktadır. (9)

c) Çevresel Tedbirler Tamamen Ortadan Kaldırılmış Mobil Santraller Olması Gereken Koruma Uygulamalarından Muaf Tutulmuşlardır

29 Eylül 2000 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 4 adet yeni yönetmelik değişiklikleri ile (Çevre ve Sağlık Bakanlıkları) mobil ve yüzer elektrik santrallerinde kullanılacak petrol, petrol kimyasal yada kimyasal ürün depoları ile limanlar, iskeleler ve rıhtımlara ilişkin faaliyetlerde;

Çevre Bakanlığı Tarafından:
  1. ÇED Yönetmeliğinde yapılan değişiklik ile ÇED Raporu alınması koşulu,
  2. Su Kirliliği Kontrol Yönetmeliği ile yapılan değişiklik ile deşarj izni alınması ve atık niteliklerinin kontrol edilebilmesi
  3. Hava Kalitesinin korunması Yönetmeliğinde yapılan değişikliği ile emisyon izni alınması ve hava kirletme sınır değerleri

Sağlık Bakanlığı Tarafından:
  1. Gayri Sıhhi Müesseseler Yönetmeliğinde yapılan değişiklikler ile tesis izni, yer seçimi izni ve GSM Ruhsatı alınma zorunluluğu,
31 Aralık 2002 tarihine kadar kaldırılmıştır.

Bayındırlık Bakanlığı Tarafından:
  1.      İmar Kanunu
  2.      Kıyı Kanunu
değişiklikleri yapılarak bu tesislerin hemen kurulmasını ve ilgili kanunlardan muaf tutulması sağlanmıştır. (10)

Ayrıca 31 Aralık 2002’den sonra ne olacağı konusunda belirsizlik halen devam etmektedir. Bu uygulamalara anlam vermek mümkün değildir.

d) Samsun’un Coğrafi Yapısı Uygun Değildir

Samsun ve çevresi Yeşilırmak ve Kızılırmak nehirlerinin deltalarında yer alan Bafra ve Çarşamba ovaları arasındaki her türlü tarıma elverişli coğrafyası ile iklim ve tarım verimliliği bakımından çok ciddi zararlar görecektir. Ayrıca topografik yapısı itibariyle sahile paralel hemen yükselen dağ sırası nedeniyle mobil santralin kurulması sonucunda oluşacak çevre kirliliği çok büyük bir alana yayılacaktır.

Iv- Mobil Santrallerin Hukuki Dayanağı Tartışmalıdır
Mobil santrallerin kurulması; ilgili Kanun Hükmünde Kararname ve sonrasında çıkarılan 4 yönetmelik değişikliğinde ifade edildiği gibi enerji sıkıntısının bulunduğu aciliyet arz eden durumlar için öngörülmüştür. Oysa ki; Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanı Sayın Zeki Çakan’ın 30 Ocak 2002 tarihinde Anadolu Ajansı’na yaptığı  “ 2006 Yılına Kadar Elektrikte Kriz  Olmayacak ...” açıklaması ile herhangi bir aciliyetin olmadığı resmen ortaya konulmuştur. (11) Bu açıklama 628 sayılı “ Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararname” ve ilgili yönetmelik değişikliklerinin dayanağını ortadan kaldırmıştır.  Kaldı ki Anayasa Mahkemesi’nin 26.10.2000 tarihinde almış olduğu ve 08.11.2000 tarih, 24224 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan karar ile 628 sayılı KHK iptal edilmiştir.  İptal kararının alındığı günkü Resmi Gazete’de yayınlanan ilanla TEAŞ yangından mal kaçırır gibi 5 adet mobil santral (Trabzon/Yomra, Trabzon/Çarşıbaşı, Ordu/Ünye, ve Giresun/Bulancak, Mersin/ Akkuyu) duyuru yaparak, mobil santral kuracak şirketleri ihale yapmadan davet edebilmesi için yetki almıştır. (12)

V- Mobil Santral Teknolojisi Dünyada Eskimiştir
Amerika Birleşik Devletlerinde halen kullanılan birkaç mobil santral dışında dünya ülkelerinde mobil santral teknolojisi ve kullanımı terk edilmektedir. Artık kullanılmayan santrallerin sökülerek ülkemize getirilmesi ve kurulması verimli elektrik enerjisi üretimi açısından olumlu bir alternatif değildir.

Bu tip santraller, gelişmiş ülkelerde red ediliyor ve çoğunlukla doğrudürüst enerji planları, çevresel kaygı ya da standartları bulunmayan yöneticilerin yarattığı olanaklarla 3. Dünya ülkelerinde kullanıldıkları için “Sömürge tipi Santraller” diye adlandırılıyor. (13)

 Vı- Mobil Santralin Ekonomik Katkısı Önemsizdir
Kriz sonrası önümüzdeki dönemlerde ülkemizin daha fazla elektrik enerjisi ihtiyacının artacağı ve bu alanda doğru alternatif yatırımların yapılmasının gerekliliği aşikardır. Ancak kurulması planlanan mobil santrallerin verimlilik, üretim, katma değer ve istihdam açısından önemli bir katkı sağlamayacağı açıktır. Bu konuda tutarlı uzun vadeli doğalgaz, hidroelektrik ve benzeri gibi doğru yaklaşımların geliştirilmesine ihtiyaç vardır. Mobil santral kesinlikle enerjide bir çözüm değil, tam tersine sonrasında kendi ekonomik sorunlarını ardından getirecek yanlış bir alternatiftir.

Vıı- Doğru Bir Alternatif: Doğalgaz Çevrim Santrali
Samsun ve Bölge ekonomisinin ihtiyaç duyduğu elektrik enerjisinin Mavi Akım Boru Hattı Projesiyle bütünleşerek ele alınması doğru bir yaklaşım olacaktır. Bu konuda Samsun’da bir doğalgaz çevrim santrali kurulması aşamasına zaten gelinmiştir. Doğalgaz Çevrim Santralinin  kurulması planlanan bölge BOTAŞ tarafından ihalesi yapılan doğalgaz dağıtım hattı güzergahı üzerinde bulunmaktadır. Doğalgaz fiyatlarında indirim yapılmasının sözkonusu olduğu şu günlerde bir çevrim santrali kurulması yönünde çok ciddi etütler ve teklifler bulunmaktadır. Çevresel olumsuz etkileri olmayan bir doğalgaz çevrim santralinin bu bölgede kurulması yönündeki projelerin değerlendirilmesi gerekirken, mobil santrallerin buraya konuşlandırılması ildeki hem tarımsal potansiyelin yok olmasına hem de ucuz elektrik enerjisi ile bir avantaj elde etme beklentisi içinde olan sanayinin gelişmesine engel olacaktır.

Vııı-Samsun Ve Bölgesi Enerji Potansiyeli Hidroelektrik Ağırlıklıdır
Mobil Santrallerin ürettikleri enerjinin kendi bölgelerinde tüketilmesi esastır. (14) Samsun ilinde yaklaşık 1300 MW kurulu gücünde Hasan Uğurlu, Suat Uğurlu, Altınkaya, Derbent Hidrolik Santralleri ve güçlü iletim hatları ile indirici trafo merkezleri bulunmaktadır. Karadeniz Bölgesi’nin akarsuları dururken bunların hemen yanıbaşına bacasından zehirli gazlar yayan termik santraller kurulmasının hiçbir gerekçesi ve açıklaması olamaz. Gerekli arıtma ve filtre tesisi olamaması nedeniyle ortaya çıkacak olan kaçınılmaz son Karadeniz Bölgesi’nin uygun bir seçim olmadığını göstermektedir.

Ix-  Samsun’da Da En Az Dalaman Ve Bartın Kadar Kamuoyu Tepkisi Oluşacaktır
Dalaman ve Bartın’da kurulması öngörülen Mobil Santraller kamuoyu tepkisi nedeniyle iptal edilmiştir. İptal edilen bu santralleri Samsun’a konuşlandırmayı düşünmekle, Samsun Kamuoyu’nun bu duruma tepki göstermeyeceği gibi bir kanı mı mevcuttur?

Öte yandan ilimize kurulması kararlaştıran iki adet 100 MW’lık mobil santral gibi önemli bir konu hakkında Samsun’da görev yapan konuyla ilgili yetkili kurumların ve sivil toplum örgütleri ve meslek kuruluşlarının ve  üniversitenin görüşü alınmadan oldu-bittiye getirilerek gerçekleştirilmeye çalışılması kamu yatırımları açısından doğru bir yaklaşım değildir.

Hiçbir ilin haklı gerekçelerle kendi sınırları içinde kurulmasını istemediği mobil santrallerin Samsun’a kurulmasını  dayatmaya hiçbir kurum ve kuruluşun hakkı yoktur.

KAYNAKÇA,
DİPNOT:
1. KİT Hakkında KHK’de değişiklik yapılmasına Dair KHK, Sayı: KHK/628, Resmi Gazete 5.10.2000 tarih, Sayı: 24191 (1. Mükerrer)
2.  “Bir de Yüzer-Gezer Santrallere Bakalım ”, Meliha Okur, Milliyet, 18 Ocak 2001
3.   Yüzer Gezer Santraller, Doç.Dr. İsmail H.ALTAŞ- KTÜ Müh.Mim.Fak. Elektrik Elektronik Müh.Böl. Ocak, 2001
4.   Yüzer Gezer Santraller, Doç.Dr. İsmail H.ALTAŞ- KTÜ Müh.Mim.Fak. Elektrik Elektronik Müh.Böl. Ocak, 2001
5.   Yüzer Gezer Santraller, Doç.Dr. İsmail H.ALTAŞ- KTÜ Müh.Mim.Fak. Elektrik Elektronik Müh.Böl. Ocak, 2001
6.   Zeki Çakan, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı, 30 Ocak 2002, Anadolu Ajansı
7.  Yüzer Gezer Santraller, Greenpeace Akdeniz Ofisi Enerji Kampanyası, Mart 2001, www.greenpeace.org.tr
8.   a. Yüzer Gezer Santraller Doç.Dr. İsmail H.ALTAŞ- KTÜ Müh.Mim.Fak. Elektrik Elektronik Müh.Böl. Ocak, 2001
      b. Kükürt Dioksit ve Kükürt Trioksit; Prof.Dr. Yusuf Şanlı, Doç.Dr. Sezai Kaya Çevre Bilimi ve Çevre Toksilojisi.
      c. Tanay Sıdkı Uyar,Kocaeli Üniversitesi Öğrt.Üyesi.e-posta :tanayuyar@superonline.com
     d. Mobil Santraller,Greenpeace Akdeniz Ofisi sorumlusu Melda Keskin, , www.greenpeace.org.tr, İstanbul 27 Mart 2001
9.  Samsun Valiliği Mahalli Çevre Kurulu Kararı No:4, Resmi Gazete, 19.10.2001 tarih, Sayı: 24558 (Asıl)
10. Yönetmelik Değişiklikleri (4 adet), Resmi Gazete, 29 Eylül 2000 tarih, Sayı: 24185
11.  Zeki Çakan, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı, 30 Ocak 2002 Anadolu Ajansı.
12.  a. Anayasa Mahkemesi Kararları, Esas Sayısı: 2000/57 Karar Sayısı: 2000/30, Karar Tarihi: 26.10.2000, Resmi Gazete 08.11.2000 tarih, Sayı: 24224 (Asıl)
       b. Resmi Gazete, İlan Bölümü, Artırma, Eksiltme ve İhale İlanları Bölümü, 26.10.2000 tarih, 24212 (Asıl)
13. Greenpeace Akdeniz Ofisi sorumlusu Melda Keskin, Enerji Kampanyası, Mart 2001, www.greenpeace.org.tr
  
Elektrik Mühendisleri Odası, Samsun, 01 Şubat 2002


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder