25 Nisan 2006 Salı

Köy incelemesi-III

4.  KÜLTÜR HAYATI VE  AHLAK SEVİYESİ

41. TAHSİL DURUMU

Nüfusun büyük bir bölümü  okur yazar değildir. Halen bile çocuğunu okula göndermek istemeyen ailelere rastlanmaktadır.

Köyün tek sınıflı bir  okulu vardır. Öğrenci sayısı 20 ile otuz arasındadır. Bu yüzden sınıflarda birleşik eğitim yapılmaktadır. 1989-1990 öğretim yılında  8’i kız toplam 20 öğrenciye hizmet vermiş bulunan modern yapılı okula ait bir de yine modern yapılı öğretmen lojmanı vardır.

İlkokula gidenlerin dışında herhangi  bir öğretim kurumuna devam etmiş/eden kimse yoktur. Köylünün bu yönde  birkaç istisnanın dışında herhangi bir özlemi de yoktur. “Okuyup da Kaymakam mı olacak? “ sözü çok kullanılan bir ifade tarzıdır.

42. KÜLTÜR  MERKEZLERİ VE VASITALARI

Köyde kültür merkezi görevini yapan yerler olarak okul ve cami vardır. Köylü bu merkezlerin her ikisine de  aynı derecede saygı ve itibar göstermektedir.

Radyo ve kasetçalar  hemen hemen  her ailede mevcuttur. Radyo, haber bültenleri ve müzik için mühim bir araçtır. Televizyon alıcısı ise halen iki ailede vardır.  Yayınların net izlenemeyişi  nedeniyle bu araç köyde yaygın değildir.

Gazete, Dergi ve Kitap gibi yayınları okuma alışkanlığı yoktur.



43. KÜLTÜR  MAHSÜLLERİ

Köye has belli başlı bir efsane, hikaye, destan, türkü vb. kültür mahsulü yoktur. Sohbetlerde, dini olaylar ile büyüklerin yaptıkları ve yaşadıkları kıssa mahiyetindeki olaylar anlatılmaktadır.

Sportif faaliyet olarak sadece avcılığı sayabiliriz.

Ayrıca; Düğün törenlerinde düzenlenen Horoz Hediyeli “YAMAÇ KOŞU” ları meşhurdur. 500-600 metrelik bir tepeye bir kişi elinde Horoz ile çıkar bekler. Verilen start ile törene katılanlardan isteyenler tepeye doğru koşarak tırmanmaya başlarlar. İlk çıkan ve orada beklemekte olan kişinin elinde horozu kaparak alan yarışmayı kazanmış olur. Ödülü de o horozdur.

Düğünlerde, yöreye has olmamakla birlikte  çeşitli oyunlar oynanmaktadır. Müzik eşliğinde  oynanan bu oyunların başlıca çeşitleri horon, kasap, çiftetelli vb. dir. Musiki aleti olarak davul ve zurna kullanılmaktadır.

Yöreye has mani ve türkülerin zengin olduğu kanaatindeyim.  Derlemeye fırsat bulamadığım zengin bir  kaynak olduğu su götürmez bir gerçektir. Gerek çocukların terennümleri ve gerekse yaşlıların mırıldanmalarında yakalayabildiğim detaylar beni bu kanıya itmiştir.

 
44. AHLAK SEVİYESİ VE TELAKKİLERİ

Köyde içki ve argo sözler yaygındır. Hırsızlık meşum bir davranış olarak telakki edilir. Kız kaçırma gelenekselleşmiştir. Fakat yinede hoş karşılanmaz. Karşılığında başlık parası daha da ağır olmaktadır.

 Kız kaçırma gelenekselleşmiştir. Fakat yinede hoş karşılanmaz. Karşılığında başlık parası daha da ağır olmaktadır.

Köylü misafirperverdir. Köye gelen yabancıları en iyi şekilde ağırlamak için adeta yarış halindedirler. Misafirlerine ikramda kusur etmezler. Misafirperver oldukları kadar da yardımseverdirler.
 
45. KÖYÜN TARİHÇESİ

Köyün kuruluş tarihi  hakkında elde kesin bilgi yoktur. Tarihinin çok eskilere  dayandığı söylenmektedir. Göçebe hayattan  yerleşik hayata geçişin izleri hala gözlenebilmektedir. Yaşlılar “OĞUZ TÜRK” lerinden söz etmektedirler.


5. SONUÇ

Köyün problemleri ve  bütün köylüyü ilgilendiren  dertler özet olarak şunlardır.

- Ulaşımı yağış anında kesilen köy yolunun sürekli geçit verecek  hale getirilmesi gerekmektedir.

-  Köylünün telefona büyük ihtiyacı vardır.

- Araziler günde güne kıraçlaşmaktadır. Köylü göç sorunu ile karşı karşıyadır.
- Ormanlar yok olmaya yüz tutmuştur.
- Köyün ana geçim kaynağı olan hayvancılığın geleneksel üretim tarzından kurtarılıp modern hale getirilmesi gerekmektedir.
- Köylünün gelir  düzeyini  artıracak olan hayvansal ürünlerin  değerlendirilmesi için bir Kooperatif veya mandıranın kurulması gerekmektedir.


Bu problemlerin çözümünde bizzat köylünün hareketi gerekmektedir. Ve bu da  imkansız değildir. Köylüyü harekete geçirebilmek için;

- Köylüyü iyi tanıyan ve psikolojik yapısını iyi bilen bir grubun veya zatın köylüye önder olması lazımdır.
- Çoğunluğu köylüden kaynaklanan bu problemlerin çözümünde, köylü sürekli telkin edilmelidir.

Bu çalışmalar yapılırken yardımcı olacak birçok avantajlar mevcuttur. Dini ve milli  konular ile maddi menfaatlerini ilgilendiren konularda  çabucak toplanma istidadı vardır.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder