Samsun İli,
Çorum ve Tokat illerini içine alan Çevre Düzeni Planı çalışması kapsamında ele
alınmakta olup aynı zamanda İBBS içerisinde TR 83 olarak adlandırılan
sınıflandırma içerisinde yer almaktadır.
Samsun, Doğuda Ordu, güneyde Tokat ve Amasya,
batıda Sinop ve kuzeyde Karadeniz ile çevrilidir. Yüzölçümü 6.575
kilometrekare, deniz seviyesinden yüksekliği ortalama 1210 metredir.
Samsun Türkiye’nin 16 Büyükşehir belediyesinden
biridir. 2004 yılı nüfusu 1.209.137 kişi olan Samsun 81 il içerisinde nüfus büyüklüğü
olarak 14. sırada yer almaktadır.
DPT tarafından 1996 ve 2003 yıllarında hazırlanan
illerin sosyo ekonomik gelişmişlik sıralamasında 1996 yılında 76 il içerisinde
35. sırada yer alan ilin 2003 yılında 81 il içerisinde 32. sıraya yükseldiği
görülmektedir. Bu sıralamalar sonucunda 5 grup olarak oluşturulan gelişmiş il
derecelendirilmesinde Samsun 1996 ve 2003 yıllarında 3. derecede gelişmiş iller
grubunda yer almıştır. Planlama bölgesi içinde en gelişmiş iller de 3. derece
gelişmiş il grubunda yer aldığından Samsun’un verimli tarım arazileri, sanayi
sektörü ve gelişmekte olan hizmetler sektörü ile belli bir gelişmişlik
seviyesini yakalamış olduğu yorumu yapılabilmektedir.
Karadeniz sahil şeridinin orta bölümünde Yeşilırmak
ve Kızılırmak nehirlerinin Karadeniz’e döküldükleri deltalar arasında bulunan
Samsun’un genel arazi yapısı güneyindeki kuzey Anadolu dağlarının alçaldığı
bölümle, kıyısında yer alan ovalar ve bu ovalarla dağlık bölüm arasında kalan
yaylalar karakterize etmektedir.
Samsun ili TR 90 planlama bölgesindeki illerden
geniş, verimli delta ovaları ile ayrılmaktadır. Kızılırmak ve Yeşilırmak
akarsularının delta alanlarında oluşmuş kıyı ovaları dünyanın sulanabilir ve
tarım potansiyeli yüksek ovalarından Bafra ve Çarşamba’dır. Bafra ve Çarşamba
ovaları tarım potansiyelleri ve kent ekonomisine katkıları ile Samsun ili için
büyük önem taşımaktadır.
Doğu Karadeniz kıyısına paralel bir şekilde uzanan
kuzey Anadolu dağlarının Samsun’un güneyine doğru alçalması ilin doğu Karadeniz
bölümünün iç Anadolu’ya açılan bir kapı niteliği kazanmasını sağlamıştır. Sarp
sınır kapısı ve Samsun arasında Karadeniz kıyısı boyunca uzanan karayolu orta
Asya ve Kafkasların Avrupa ile bağlantısını sağlayan en önemli güzergâhtır.
Samsun ilinin sahip olduğu hava, deniz, demir yolu imkânları ve karayolu
bağlantıları uluslararası anlamda önemini arttırmaktadır. Ulaşılabilirliğin
yüksek olması ilin iktisadi ve toplumsal yapısı açısından önemli bir potansiyel
olup entegre ulaşımın geliştirilmesiyle ciddi bir fırsat olarak
değerlendirilebilir.
2004 yılı ihracatının sektörel dağılımına
bakıldığında %52 lik kısmın tarım ve ormancılık, %47 sinin imalat sektörüne
dağıldığı, ithalatın ise %51 oranında imalat, %20 oranında madencilik ve taş
ocakçılığı, %13 oranında ise tarım ve ormancılıktan oluştuğu görülmektedir.
Kişi başına düşen GSYİH bakımından il Türkiye
ortalamasının altında olup 81 il içinde 37. sıradadır. GSYİH’nın 1987 ve 2000
yılları sektörel dağılımını karşılaştırdığımızda 1987 yılında %29 tarım, %16
sanayi, %55 hizmetler iken 2000 yılında tarımın payı %22 ye düşerken, sanayi
%18, hizmetler %60’a yükselmiştir. Sektörler bakımından yıllar içindeki dağılım
genel iktisadi yapının değişmesi ile doğrudan ilişkilidir. Hizmetler sektörünün
yükselişi Samsun ilinde de kendini göstermiş, tarımsal üretimden uzaklaşma ise
kentleşmenin hızlanması ile birlikte artmıştır.
Buna rağmen, Bafra ve Çarşamba gibi verimli ovalara
sahip olması dolayısıyla Samsun’da tarımda çalışan nüfusun toplam istihdamının
%63 ile ülke ortalamasının üzerinde olduğu ve 81 il içerisinde 37. sırada yer
aldığı görülmektedir. Tarımsal üretim değeri bakımından ilin ülke içerisindeki
payına bağlı olarak 81 il içerisinden 9. sırada yer aldığı görülmektedir.
TR83 illeri içinde nüfus büyüklüğü en fazla olan
Samsun nüfus yoğunluğu olarak da diğer bölge illerinin bir hayli üzerindedir.
DPT nin yapmış olduğu sosyo ekonomik gelişmişlik sıralamasında da bölge illeri
arasında 1. sıradadır.
Kişi başına düşen GSYİH’sı bölge illeri arasında en
fazla olan Samsun GSYİH’nın gelişme hızında Tokat ilinden sonra ikinci sırada
gelmektedir.
Şehirleşme oranı bölge ortalamasının üzerinde,
ancak Amasya ili şehirleşme oranının altındadır. Samsun ilinin ekonomik
yapısını oluşturan sektörlerin başında tarım sektörü gelmekle birlikte sanayi,
hayvancılık ve turizm de önemli bir yer işgal etmektedir. İl ekonomisinde büyük
etkisi olan tarımsal ürünler; buğday, tütün, mısır, ayçiçeği, şeker pancarı,
fındık, çeltik ve sebzedir. İl tarımında önemli bir yere sahip olan Bafra ve
Çarşamba ovaları toplam 122.410 hektarlık tarım alanına sahiptir. Buralarda
yetişen sebzeler (domates, biber, kavun,karpuz, vb.) öncelikle bölge ihtiyacını
gidermekle birlikte, yurdun dört bir yanına da pazarlanmaktadır. Tarım bu
bölgede ağırlıklı sektör olduğundan Samsun ili istihdam yapısı da ilk aşamada
tarımdan etkilenmiştir. İstihdam gücünün % 67'si tarımsal alanda çalışmaktadır.
Yeryüzü şekilleri bakımından Samsun üç kısımda
incelenebilir. Birincisi güneydeki dağlık kesim, ikincisi güneydeki dağlık
kesimle kıyı şeridi arasında kalan kuzey yamaçları ile etek kısımları
arasındaki yaylalar, üçüncü kısım Kızılırmak ve Yeşilırmak akarsularının delta
alanlarında oluşmuş ovalardır. Bu deltalarda yer yer göller de oluşmuştur.
Samsun'un alanının % 44,9 dağlar, % 37,2 platolar, % 17, 9’unda ovalar meydana
getirir. Samsun'da iklim ılımandır. Yağışlar doğu Karadeniz bölümünden az,
sıcaklık ortalaması yüksektir. İklim Samsun'un sahil kesimi ile iç kısımları
arasında değişiklik gösterir.
Samsun bölge içerisinde sosyo-ekonomik gelişmişlik
düzeyi olarak diğer illere oranla daha iyi durumda olmasının yanında ulaşım
olanakları bakımından da merkezi bir konumda yer almaktadır.
İl sınırları içerisinde yer alan tarım alanları
dünyanın önemli sulu tarım alanları içerisinde yer alır iken bu alanların en
iyi biçimde korunarak değerlendirilmesi önem arz etmektedir. Özellikle son
yıllarda bölgede popüler hale gelmeye başlayan fındık üretiminin daha verimli
kullanılabilecek arazilere yayılması ve sanayi atıklarında yeterli arıtılma
yapılmaması verimli tarım topraklarını tehdit etmektedir.
Samsun- Sarp yolunun yenilenerek sarp sınır
kapısının hareketlenmesi ilin ticaret ve turizm kapasitesini olumlu yönde
etkileyecektir. Diğer Karadeniz illeri gibi Karadeniz’in sağladığı
avantajlardan yararlanabilen ilin ulaşım olanaklarının diğer kıyı illere oranla
iyi olması hem kendisi bir pazar konumunda hem de ülke içinde ve uluslararası
pazarlara ürünlerin ulaştırılması anlamında avantajlı bir konumdadır.
Samsun ili 2004 yılında 5216 sayılı kanuna göre
Büyükşehir Belediyesi statüsüne geçmiş; diğer belediyelerden farklı yetki ve
sorumluluklar edinmiştir. Büyükşehir belediyesi ilan edilmesi ile birlikte
Samsun’un 1/25000 ölçekli çevre düzeni planının yapılmış olması ilin planlama
tarihi açısından önem teşkil etmektedir. Samsun iline ait çevre düzeni planı
bulunması plan hiyerarşisi açısından üst ölçekli planın daha önce bölgede
geliştirilmiş olması anlamına gelmekte ve planlı bir gelişmeyi öngörmesi
açısından büyük önem taşmaktadır.
Karadeniz’in en büyük yerleşmesi olan Samsun ve
yakın çevresinin gelişme deseni (1/100 000), çevre düzeni planı(1/25 000),
nazım imar planı (1/5 000) ve uygulama imar planları (1/1 000) yaklaşık 500 bin
hedef nüfusa göre düzenlenmiştir. İl
genelinde belli bir yerleşme dokusu önermesi ve ilke kararları taşıması
dolayısıyla da cevre düzeni planları önem taşımaktadır.
1960’larda, Samsun’da ikinci imar planı (Bülent
Berksan Planı) yürürlüğe girmiş; böylece, 1960–1970 arasında, Samsun kentinin
gelişimi planlı bir nitelik kazanmıştır. Ama 1970’lerdeki hızlı kentsel gelişim
karşısında yetersiz kalan bu plan, işlerliğini yitirmiştir. [ Yurt
Ansiklopedisi (1982); 6619]
"Kızılırmak Deltası, 1996 yılında onaylanan
Çevre Düzenleme Planı ile korunmakta olup bölgenin büyük bir kısmı Bölge Koruma
Kurulu’nca 1. derece Doğal Sit Alanı ilan edilmiştir. Ayrıca, sulak alanlar
uluslararası sözleşmelerde belirlendiği şekilde Ramsar Alanı ilan edilerek
Sulak Alanlar Yönetmeliği ile korunmaktadır.” [ Bafra İlçesi Doğanca Belediyesi
(2002) Samsun-Çorum-Tokat 1/100000 ölçekli Çevre Düzeni Planı Başlangıç Öneri
Raporu]
Çalışmaya konu olan 1/100000 ölçekli Çevre Düzeni
Planı’nın hazırlanması işi kapsamında da Samsun ili Çorum-Tokat illeri ile
birlikte ele alınmaktadır. Ancak Doğu Karadeniz bölgesindeki altı ili içine
alan Çevre Düzeni Planı işi de Samsun ilini de etkileyecek karar ve uygulamalar
içereceğinden üzerinde durulması gereken önemli kaynaklardan biri olacaktır.
Yeşilırmak Havza Kalkınma Projesi ve Havza Kalkınma Birliği yerel kalkınmayı
desteklemesi, illerin potansiyellerini daha doğru kullanmasına dönük çözüm
yolları üretmesi, iller arası işbirliği ve eşgüdümü sağlaması açısından çevre
düzeni planı çalışması için önemli bir girdi niteliğindedir. Ayrıca
Samsun-Ceyhan ham petrol boru hattı projesi, Samsun’da petrol rafinerisi
kurulmasına dönük öneriler, Samsun Büyükşehir belediyesinin il sınırları ve
kent merkezine dönük projeleri çevre düzeni planı için belirleyici kriterler
olmakla birlikte planlama süreci içerisinde üzerinde durulan konu
başlıklarındandır.
http://www.gelecekkaradeniz.org/il.php?id=8
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder