27 Aralık 2006 Çarşamba

Kurtuluş Savaşı Sırasında Kurulması Düşünülen Rum-Ermeni Konfederasyonu -I

Mondros Mütarekesi’nin imzalanmasını takiben Anadolu’da başlayan işgaller ve bunlara tepki olarak ortaya çıkan iç gelişmelerin yanı sıra Ocak 1919’da Paris’te toplanan barış konferansında Osmanlı Devletinin geleceği ile ilgili önemli kararlar alınıyordu. Paris Barış Konferansı’nda Osmanlı İmparatorluğu’nun mirasından pay almak isteyen yeni ortaklar ortaya çıkmış ve bunlar İtilaf Devletleri’nden aldıkları güçle taleplerini açıkça dile getirmişlerdi. Ne var ki, hiç hesapta olmayan yeni ortakların ortaya çıkması Büyük Devletler arasında çıkar çatışmalarına neden olurken diğer yandan yeni ortakların talep ettikleri topraklardan bazıları da birbirleriyle çakışıyordu. Örneğin, Ermeniler Kilikya, Maraş ve Doğu’daki altı ilin yanı sıra Trabzon’u talep ederlerken, Rumlar da Karadeniz sahilinde bağımsız bir Pontus Cumhuriyeti’nin kurulmasını istiyorlardı. Dolayısıyla kurulması düşünülen Pontus Devleti ile Büyük Ermenistan’ın sınırları Trabzon’da çakışıyordu. Buna karşın Paris Barış Görüşmeleri sırasında Bogos Nubar Paşa “Yunanlılarla iyi ilişkiler sürdürdüklerini” açıklarken, Venizelos da “Ermenilerle dayanışma içinde olduklarını” söylemekten çekinmiyordu.

Araştırmamızda, Pontusçu çevrelerin önderlerinden Trabzon Metropoliti Hrisantos’un bağımsız bir Pontus Devletinin kurulması için Avrupa’da giriştiği destek arayışlarının başarısızlığa uğraması sonrası, Ocak 1920’de Rumlarla Ermeniler arasında bir Rum-Ermeni Konfederasyonu için Erivan ve Tiflis’te yapılan görüşmeler, neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde arşiv belgelerinin ışığında değerlendirilmeye çalışılmıştır.

ABSTRACT
The Paris Peace Conference meeting in January 1919, witnessed the formation of pertinent decisions pertaining to the future of the Ottoman Empire . This Conference also witnessed the emergence of new partners, desiring to acquire shares from the Ottoman territories. These new partners did not hesitate to pronounce their desires to the Allies, albeit the clashes in their zones of interest. The surprised Allies, viewing these demands soon noted that regions such as Cilicia, Maraş and the six Eastern provinces as well as Trabzon, demanded by the Armenians, was partially also a matter of interest for the Greeks. The Greek interests laid particularly in the Trabzon region to fulfill their intention of forming a Pontus republic in the Black Sea. Hence, during the discussions of the Paris Peace Conference as Boghos Nubar Paşa claimed to pursue good relations with the Armenians, Venizelos persisted on preserving affirmative contacts with the Greeks.

This research is designed to analytically evaluate through archival documents as well, the January 1920 discussions in Erivan and Tiflis between the Greeks and Armenians for a possible confederation, attempted following the failure of the search of the Trabzon Metropolit Hrisantos pursued in Europe with the anticipation of finding support for the foundation of an independent Pontus state.

Key Words
Greek-Armenian Confederation, Greek-Armenian Collaboration, Paris Peace Conference, Pontus Greek Republic, Hrisantos.

Bilindiği üzere Osmanlı İmparatorluğu’nun Türk olmayan unsurları, 30 Ekim 1918 tarihli Mondros Mütarekesi sonrası Osmanlı İmparatorluğu’ndan toprak taleplerinde bulunmuşlardı. Gerek Wilson prensiplerinden gerekse İtilaf Devletleri’nden aldıkları güçle taleplerini 1919 Ocağı’nda toplanan Paris Barış Konferansı’nda dile getiren Ermeni, Kürt, Arap ve Rumların bu istekleri, Büyük Devletler arasında rahatsızlıklara neden olmuştu.

İşte Paris Barış Konferansı’nda bir yandan Osmanlı İmparatorluğu’nun mirasından pay almak isteyen hiç hesapta olmayan yeni ortakların ortaya çıkması Büyük Devletler arasında çıkar çatışmalarına neden olurken, diğer yandan yeni ortakların talep ettikleri topraklardan bazıları da birbirleriyle çakışıyordu. Örneğin, Paris Barış Konferansı’nda, Ermeniler Şubat 1919’da Van, Bitlis, Diyarbakır, Harput, Sivas, Erzurum ve Trabzon’un yanı sıra Kilikya ve Maraş’ı talep ederlerken1, Rumlar da Karadeniz sahilinde bağımsız bir Pontus Cumhuriyeti kurmak istiyorlardı. Trabzon Metropoliti Hrisantos’un 2 Mayıs 1919’da Paris Barış Konferansı’na sunduğu muhtırada, Trabzon ve Sivas vilâyetlerinin bir kısmı, Amasya, Karahisar sancakları, Kastamonu vilâyetinin bir kısmı ve Sinop sancağı Pontus bölgesi olarak tarif ediliyordu2. Buna karşın bir yandan Bogos Nubar Paşa “Ermenilerin Pontus Bölgesi peşinde koşmadıklarını ve esasen Yunanlılarla iyi ilişkiler sürdürdüklerini” açıklarken3, diğer yandan Venizelos, Paris Barış Konferansı’nda (3-4 Şubat 1919’da) Yunanistan’ın Kuzey Epir, Ege Adaları, Trakya, Batı Anadolu üzerindeki taleplerini dile getirmesine karşın Pontus’tan hiç söz etmiyordu; Venizelos, bunun da ötesinde Ermeni vilâyetleriyle Rus Ermenistanı’nın Milletler Cemiyeti’ne bağlı büyük bir devletin mandası altına konulmak üzere bağımsız bir devlet haline getirilebileceğini, Trabzon vilâyetinin de bu Ermeni Devleti’ne bağlanabileceğini söylüyordu4. Deneyimli diplomat Venizelos, Batı Anadolu’nunYunanistan’a verilmesini sağlamak için Trabzon vilâyetini ödün olarak Ermenilere bırakıyordu5.

Esasında 7 Şubat 1919’da İngiltere tarafından hazırlanan bir memorandumda, Giresun-Sivas-Mersin hattının doğusu Ermenistan’a verilmişti; bunun yanı sıra Amerikan ve Fransız delegeleri de Trabzon’un Ermenistan’a bırakılması düşüncesini taşıyorlardı. Zeki bir insan olan Venizelos ise, gerçekte, Yunanistan’a bağlanmasa bile bağımsız bir Pontus Devleti’nin kurulmasından yana idi ve Pontus sorununu zamana bırakıp öncelikle Yunanistan’a yakın bölgeleri talep etmeyi daha mantıklı buluyordu. Ne var ki bu politikası, Pontusçuların tepkilerine neden olacaktı; üstüne üstlük 26 Şubat 1919’da Paris Barış Konferansı’nda Ermeni delegesi Aharoniyan’ın “Trabzon’un Ermenilere verilmesi konusunda Venizelos ile anlaşmanın sağlandığını” açıklaması Pontusçuların tepkisini iyice artıracak ve Fener Patrikhanesi, Patrik Vekili Dorotios başkanlığındaki bir heyeti Avrupa’ya gönderecekti. 28 Nisan 1919’da Paris’e varan heyetin içinde yer alan ve Pontus’un bağımsızlığını, en azından özerkliğini sağlamak üzere sekiz ay Avrupa’da kalan Trabzon Metropoliti Hrisantos, burada ABD Başkanı Wilson, Fransa Başbakanı Clémenceau ve İngiliz Temsilciler Heyeti’nden Nicolson ile ayrı ayrı görüşecek, ne var ki Pontus konusunda beklediği desteği bulamayacaktı6. İngilizlere göre, Rumlar Karadeniz bölgesinin hiçbir yerinde çoğunluğu oluşturmadıkları için Pontus Devletinin kurulması olanaksızdı7. Ancak Yunanistan Dışişleri Bakanı Politis’in 1919 Aralığı’nda belirttiği üzere, Pontusçular, “Türkiye’den bağımsız bir Pontus devleti için elden geldiği kadar büyük toprak koparmak, Yunanistan’daki gönüllüleri de oraya taşıyarak bir pontuslular ordusu kurmak” istiyorlardı. Ne var ki İngiltere, Trabzon veya Batum’a İngiliz veya Yunan birliklerinin gönderilmesini ve bunların himayesi altında bir Pontus Devletinin kurulmasını kabul etmeyecek, dolayısıyla Pontus ordusu da oluşturulamayacaktı8.

Büyük Devletlerden beklediği desteği bulamayan Trabzon Metropoliti Hrisantos, yanında birkaç İngilizle birlikte 9 Kasım 1919’da Trabzon’a dönmüş, bir gün sonra “Trabzon Mevki Kumandanı”nı ziyaret ettiğinde ise Avrupalıları şikâyet ederek, Türklerle birlikte çalışmanın gerekliliğini vurgulamıştı. Ancak her zaman gerçek düşüncelerini saklamaya çalışan ve her şeyi gizlice yapmayı alışkanlık haline getiren Yunan emellerinin bu önemli savunucusu 1919 Kasımının sonlarında Batum’a gidince, bu kez seyahatinin Rum halkına Pontus Devletinin hiçbir zaman kurulamayacağını söylemek, onları Pontus fikrinden vazgeçirmek ve Müslüman vatandaşlarla birleşmeyi sağlamak amacını taşıdığı yolunda söylentiler çıkartılmıştı. Fakat Batum seyahati hakkındaki bu söylentiler tamamen asılsızdı; çünkü o, 18 Aralık 1919’da Batum’da bir Pontus Hükümeti kuracaktı9.

Bu sıralarda, özellikle Mustafa Kemal Paşanın Samsun’a çıkışından sonra Rum Pontus Devleti kurma hayali peşinde koşanların çabaları bocalamaya dönüşmüştü. Şöyle ki, Anadolu halkının durumunu Wilson Prensipleri doğrultusunda inceleyen General Harbord başkanlığındaki kurul raporunu hazırlamış ve Anadolu halkının birbirinden ayrılması gerekmeyen ve mümkün olmayan bir bütün olduğunu belirtmişti. Bunun yanı sıra Hrisantos’un Londra’daki girişimlerinden de olumlu bir sonuç alınamamıştı, dolayısıyla İtilaf Devletleri’nin bir işgal eyleminde bulunmayacakları anlaşılmıştı. Tüm bu gelişmeler üzerine içerideki çalışmalara dönülmüş ve çeteciliğe hız verilerek ayaklanma çıkarma yolu seçilmişti; özellikle Samsun-Amasya bölgesindeki Rum çetecileri, Türk halkına yönelik tedhiş eylemlerini artırarak her türlü kötülüğe başvurmuşlardı. Bunun dışında Gümüşhaneli Rumlar tarafından “Rum İttihad-ı Millî Cemiyeti” adında Pontusçuluğu amaç edinmiş yeni bir dernek oluşturulmuş, Batum’da ise Pontos Komitesi’ne bağlı bir Rum Pontus Hükûmeti kurulmuş, ayrıca “Elefteria Pontos” adlı bir gazete çıkarılmaya başlanmıştı. Bu arada Pontusçuluk çabalarının genel yöneticisi konumundaki Trabzon Metropoliti Hrisantos gerek dışardaki gezilerinden gerekse Paris Barış Konferansı’ndaki girişimlerinden olumlu sonuç alamazken, Doğu Karadeniz bölgesinden yer isteyen ve bu amaca ulaşmak için Paris Barış Konferansı’na başvuran Ermeniler bazı büyük devletlerden söz almış, hatta Batum’daki Pontusçularla bu konuda uyuşmuşlardı. Bu nedenlerle Hrisantos gazetelere demeç vererek, Trabzon’da bir Ermeni yönetimin kurulamayacağını, Ermenilerin böyle bir hakkı olmadığını ve Türklerle Rumların birlikte yaşamaları gerektiğini açıklamıştı. Bu sırada Yunanlılar da, kendi başlarına Karadeniz kıyılarına bir çıkarma yapma hazırlığı içindeydiler. İstanbul’daki Yunan Temsilcisi, Trabzon’daki Rum çetelerine birkaç Yunan subayı ile bir motor dolusu silâh ve cephane gönderirken, Kızılhaç adına Trabzon’da bulunan Yunanlı bir askerî doktor Kamanis de bu bölgedeki Rumları teşkilâtlandırmaya çalışıyordu. Trabzon’daki Pontusçuların başı eski mebus Kokidis ise, bütün Pontusçuları ve Pontusçu kuruluşları tek bir amaç ve tek bir yönetim etrafında toplamaya çalışıyordu. Artık Pontusçuluk hareketinin yönetim merkezi Trabzon olmuştu ve diğer bölgelerdeki çeşitli Rum kuruluşları buraya bağlanıyorlardı. Bütün bu çabaların amacı ise, içerde güçlü bir şekilde hazır beklemek ve bir Yunan çıkarması olunca ayaklanmayı sağlamaktı. Ayrıca yerli Rumların hepsi ayaklanmadan yana olmadıkları için çevre ülkelerden göçmen olarak Rumlar getirilerek çetelerin güçlendirilmesine ve sayılarının artırılmasına çalışılıyordu.10 Bunun yanı sıra İngilizler de bölgeye Rumların göç etmesini teşvik ediyorlardı. Örneğin, hararetli bir Rum taraftarı olduğu bilinen Trabzon’daki İngiliz mümessili, 1919 sonlarında Batum’daki Rumların Trabzon’a gelmeleri için çabalıyor ve Trabzon’daki Emniyet Müfettişi’ne Batum’da yoksulluk içinde bulunan 500 Rum ailenin Trabzon’a döneceğini bildiriyordu. Ancak Valilik bu aileler döndüğü takdirde sefaletin artacağını ileri sürerek İngiliz mümessilinin önerisini kabul etmiyordu. İngilizlerin buradaki esas amacı, Trabzon çevresindeki Rum nüfusu artırmaktı. Aslında Rumları kendi siyasî emelleri doğrultusunda kullanan İngilizler, Kasım 1919’da Batum’da Rum, Ermeni ve Ruslardan oluşan bir jandarma gücü oluşturmuşlardı. Dolayısıyla, İran ve Hindistan yollarını güvence altına almaya çalışan İngilizlerin, Doğu’daki çıkarlarını koruyabilmek için Rum ve Ermenileri bazı vaatler karşılığında kullandıklarını söylemek güç değildi.11

İngiltere gibi Yunanistan da, Rum ve Ermenilerden yararlanma yoluna başvuran bir devletti; öyle ki, Anadolu’daki ulusal hareket karşısında başarı sağlayabilmek için Rum-Ermeni işbirliğini oluşturmaya çalışıyordu. Asıl amacı Anadolu’daki ulusal hareketi iki ateş arasında bırakarak işgalleri kolaylaştırmak olan Venizelos, Pontus temsilcilerinin Ermeniler ile anlaşmasını istiyordu. Bunun da ötesinde, Venizelos, Ekim 1920’de Lloyd George’a gönderdiği bir telgrafta, Rusya’nın güneyine yerleşenlerle birlikte toplam 800.000 nüfusa sahip olan Pontuslu Rumlar bağımsız bir devlet haline geldikleri takdirde, bu devletin Ermenistan ve Gürcistan ile işbirliği yaparak İslâm ve Rus emperyalizmine karşı kesin bir set oluşturacağını bildirecek ve bu konuda İngiltere’nin siyasî ve maddî desteğini talep edecekti.12

Trabzon bölgesinin Ermenilere verilmek istenmesinden büyük tedirginlik duyan, Pontus davasının yılmaz savunucusu Hrisantos ise, her ne kadar Wilson, Clémenceau gibi devlet adamlarından Pontus’a özerklik tanınması önerisine olumlu yanıt alamamış olsa bile, yine de Pontusçuluk çalışmalarından vazgeçmiyor ve bu amaçla 14 Kasım’da Batum’a, oradan da Tiflis’e gidiyordu.13 Bu arada, Pontus’un bağımsızlığını sağlamaya yönelik çabaların sonuç vermemesine karşın bağımsızlıktan ümidini kesmeyen ve Ermenilerle birleşmeyi “kötünün iyisi” sayan Rumlar eylemlerini aralıksız sürdürüyorlardı. Bir yandan Türk yetkililerince hareketlerinin engellenmemesi için Pontus davasından vazgeçildiği yolunda açıklamalar yapılırken diğer yandan çete saldırıları devam ediyordu. İşte böyle bir ortamda Pontusçular, Ermenilerle pazarlığa başlıyor ve 14 Kasım’da Batum’a giden Hrisantos, daha sonra Tiflis ve Erivan’a geçerek Ermenilerle görüşmeler yapıyordu.14

Hrisantos, Tiflis’e orada görev yapan Yunan Yüksek Komiseri Stavridakis ile birlikte gitmişti. Ancak burada hiç hoşuna gitmeyen bir gelişme olmuş ve İngiliz Hükümeti Rum gönüllülerden oluşan askerlerin Atina’dan bölgeye sevk edilmelerine karşı çıkmıştı. Şöyle ki, Venizelos, 6 Mayıs 1919 günü Lloyd George’un önerisi doğrultusunda İzmir’e Yunan kuvvetlerinin sevk edilmesi kararının alınması üzerine, Atina’da Pontus kökenli askerlerden oluşan ve Pontuslular tarafından finanse edilen bir birlik kurmaya karar vermiş ve Venizelos’un talimatı uyarınca Albay Kateniotis Pontus güçlerinin örgütlenmesiyle görevlendirilmişti. Ağustos ayında ise, Paris’te Hrisantos, Kateniotis ve Venizelos arasında yapılan toplantılarda Pontus birliklerinin Atina ve Selanik’te örgütlenmeleri kararlaştırılmıştı. İşte Atina’daki İngiliz Ataşesi ile görüşerek gönüllülerin Batum’a gönderilmelerini isteyen Kaneontis’e “İngiliz Hükümeti ...ne Yunan birliklerine ne de ulusal bir orduya izin verebilir... Pontus örgütlenmesine hiçbir şekilde arka çıkmayı düşünmemektedir” yanıtı verilmesi üzerine, Yunan yetkilileri Pontus temsilcilerini durumdan haberdar ederek Ermenilerle anlaşma yollarının bulunmasını söylemeye karar vermişlerdi. Ve İstanbul’daki Yunan Yüksek Komiseri Kanellopulos, 28 Aralık’ta Batum’a İngilizlerin yanıtı, Ermenilerle bir anlaşma yapılmasının gerekliliği gibi konuları içeren telgrafını göndermişti. Yunan yetkilileri, Trabzon konusunda Rumlarla Ermeniler arasında bir federasyon kurulması düşüncesini benimsetmeye çalışıyorlardı. Hrisantos ve Stavridakis ise, 1919 Aralığının sonlarında, kurulması düşünülen Rum-Ermeni federasyonu ile ilgili çetin tartışmalara başlamak üzere Erivan’a gidiyorlardı. İlk tur tartışmalarda Rumlar, “her bir konfedere devletin tam bağımsızlığa, kendi parlâmentosuna, kendi bakanlıklarına, kendi yasalarına ve kendi ordusuna sahip olacağı”, yani gerçekte iki başlı bir devlet olan bir konfederasyon önerdiler. Ancak Hrisantos, Ermenilerin yanıtını beklemek üzere Tiflis’e döndü ve orada 6 Ocak 1920’de Kateniotis ile buluştu. Ermenilerin yanıtı ise, 13 Ocak 1920’de Tiflis’e ulaşacaktı; ancak Rumların önerilerine çok uzaktı. Şöyle ki, Ermeniler, “Pontus’un, Ermenistan Cumhuriyeti’ne, aynı orduya, aynı para birimine, posta ve telgraf ağına, kara ve su yollarına, tek bir dış politikaya ve tek bir parlamentoya sahip olan bir federe devlet olarak dahil olmasını” istiyorlardı. İkinci tur görüşmeler ise, bu kez Tiflis’te başlayacaktı. Ne var ki, bir yanda Hrisantos ile Kateniotis, diğer yanda Hatissian ile Terminassian arasında yürütülen ikinci tur görüşmeler de istenileni vermeyecek ve 16 Ocakta Ermenilerin birinci turda yaptıkları önerilerden çok az farklı karşı önerileriyle sonuçlanacaktı. Ancak iki tarafın üzerinde uzlaşabildikleri tek konu, İtilaf Devletleri’nin ya da Yunanlıların acele olarak askerî yardım göndermeleri için bir çağrının kaleme alınması olacaktı. Hrisantos ise, Ermenilerle tam bir anlaşma sağlanması konusunda ümitlerini Venizelos’a bağlamış durumdaydı ve Venizelos’un siyasî dehasının Rum isteklerinin tümünü Ermeni delegasyonuna kabul ettirebileceğine inanıyordu.15

Türkiye’ye karşı propaganda yapmak söz konusu olduğunda, Türk topraklarının parçalanmasından elde edecekleri yarar konusunda Ermenilerle Yunanlılar arasında tam bir fikir birliği sağlanırken, Pontus sorunu üzerinde Rumlarla Ermenilerin tam bir uzlaşmaya varmaları beklenemezdi. Çünkü Rumlar, İsviçre’deki kantonlar gibi bağımsız, Ermenistan’a bir konfederasyon içinde bağlı da kalsa, ayrı bir Pontus Cumhuriyeti istiyorlardı. Ermeniler ise, Pontuslulara içişlerinde bir dereceye kadar bağımsızlık tanımak koşuluyla, Trabzon vilâyetinin memleketlerine bağlanmasında ısrar ediyorlardı.16

Ancak, Pontus konusundaki anlaşmazlığa neden olan Yunan Hükûmeti değil, Pontusçu Rumlardı. Bununla birlikte, 1918’den beri Yunan-Ermeni işbirliği sürüyordu. Cenevre’de 1918’de, Mondros Mütarekesi’nden önce “Türkiye’de Zulme Uğramış Milletler Birliği” kurulmuştu ve birlikte daha çok Rumlar ve Ermeniler vardı. Paris’teki “Yurtsuz Kalmış Yunanlılar(Rumlar) Milli Komitesi”nin yanı sıra Bogos Nubar Paşanın ve İsviçre’deki İngiliz elçiliğinin desteğini sağlamış bulunan bu birliğin görevleri arasında, “Türkiye’ye karşı mücadeleyi pekiştirmek ve gönüllüleri harekete geçirmek üzere tarafsız ve müttefik memleketlerde çalışma kolları kurmak için gayret sarfetmek” ve “Bütün dost ve müttefik memleketlerde fikirlerini yaymaya çalışmak” bulunuyordu.17

Esasında Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra Osmanlı Devletindeki azınlıklar bağımsızlık mücadelelerini yürütürlerken aynı zamanda işbirliği de yapıyorlardı. Bunun en güzel örneği ise, Ermenilerle Rumlar arasındaki işbirliğiydi. Ermeni Patriği Zaven Efendi, Mütareke yıllarında Rumlarla işbirliği yapmış, hatta Rum Patrikhanesi’nde ve Kiliselerde Türkler aleyhine düzenlenen toplantılara katılmıştı. Bunun yanı sıra Mondros Mütarekesi’nden sonra İstanbul’da Ermeniler ve Rumların siyasî bir birlik oluşturma çabaları vardı ve bu çerçevede siyasî bir antlaşma yapılarak “Rum-Ermeni Birliği Komitesi” kuruldu. Fakat, her iki tarafın birbirinin davasını benimseyerek işbirliği yapmasını hedefleyen bu birlik, Rumların Pontus Cumhuriyeti içine almak istedikleri Trabzon gibi bazı yerlerin Ermeni politikacılarca Büyük Ermenistan projesine dahil edilmeye çalışıldığının anlaşılmasına kadar devam etti. Venizelos’tan aldığı kesin talimat doğrultusunda, Yunanistan’ın İstanbul’daki siyasî temsilcisi tarafından yönetilen birlik, en büyük desteği Fener Rum Patrikhanesi ve Ermeni Patrikhanesi’nden almıştı. Rumlarla Ermeniler arasında siyasî birlik oluşturma çabalarının yanı sıra maddî dayanışma girişimleri de söz konusuydu. Bazı zengin Rumlar ekonomik açıdan Ermenileri destekliyorlar ve bu karşılıklı dostluk ve dayanışma İzmir Rumlarına da örnek oluyordu. Tüm bu gelişmelerin yanı sıra Venizelos, Paris Barış Konferansı’nda 3-4 Şubat 1919’da yaptığı konuşmada, “Ermenilerle dayanışma içinde olduklarını” söyleyerek Ermenilerin en önemli destekçilerinden biri oluyordu.18

İşte Mütareke sonrası hasta adamın mirasından pay almaya çalışan Rum ve Ermeniler arasındaki bu dayanışma, Rumların özlemini çektiği “Pontus Devleti” ile Ermenilerin düşlediği “Büyük Ermenistan”ın sınırları çakışınca bozulacaktı. Trabzon konusunda çıkan bu anlaşmazlık 1919 Şubatı’ndan itibaren gerginliğe neden olurken, Ocak 1920’de tarafların masa başına oturmalarıyla sorunlara çözüm arayışları başlayacaktı. Her ne kadar tam olarak uzlaşma sağlamasalar da, Ocak ayının ortalarında bazı konularda anlaşmaya varacaklardı.

İngiliz kaynaklarına göre, Pontusçuları temsil eden eski Yunan subaylarından Albay Katheniotis ve Rus ordusunun eski subaylarından Albay Ananias ile Ermenistan’ı temsil eden General Termenasian arasında 16 Ocak 1920’de Tiflis’te imzalanan bir anlaşma uyarınca, Bolşeviklerin bölgeye sızmasını engellemek amacıyla ortak önlemlerin alınması kararlaştırılmıştı. Pontusçu önderler, Pontus’la Ermenistan birleştiği taktirde, hem Bolşeviklere hem de Türk ulusçularına güçlü bir engel oluşturacaklarına inanıyorlardı. Böylece TBMM’nin açılmasından kısa bir süre önce Anadolu’daki Türk ulusçuları, hem Batı Anadolu’da Yunan ordusuna karşı mücadele vermek zorunda kalacak hem de Kuzeydoğu’da olay çıkarmakla uğraşan ve Sovyet Rusya’dan yardım almalarını engellemeye çalışan Ermeni-Pontus komplosuyla karşı karşıya kalacaktı.19 Rumlarla Ermeniler arasında Ocak 1920’de Tiflis’te yapılan görüşmeler sonunda varılan uzlaşmanın bir başka boyutu daha vardı: Bölgeye asker gönderilmesi için İtilaf Devletleri’ne başvurulması konusunda anlaşmaya varılmıştı.20 İşte bu anlaşmayla Venizelos’un ileride Lloyd George’a açıkça bildireceği plânın yavaş yavaş uygulamaya geçirilmeye başlandığı söylenebilir. Şöyle ki, ilk etapta Pontuslu Rumları bağımsız bir devletin çatısı altında toplamak, daha sonra bu devletin Ermenistan ve Gürcistan ile işbirliği yapmasını sağlayarak Bolşeviklere ve Müslümanlara karşı set oluşturmak ve bu konuda İngiltere’nin siyasî ve maddî desteğini sağlamak... Belki henüz bağımsız Pontus Devleti kurulamamıştı, ancak Ermenistan ile işbirliği konusunda ilk adım atılmış, ayrıca İtilaf kanadından askerî destek alınması konusunda da ortaklar arasında uzlaşma sağlanmıştı. Öyle ki, Pontus Cumhuriyeti’nin kurulması için mücadeleyi elden bırakmayan iki Pontusçu Rum önder, Konstantini ve Pissanis, henüz Rum-Ermeni anlaşmasının mürekkebi kurumadan, 1920 Şubatının sonlarında İngiliz Başbakanı Lloyd George’a gönderdikleri dilekçede, Pontus’la Ermenistan’ın federal bir devlet halinde birleştirilmesiyle Mustafa Kemal ile Lenin arasında bir set oluşturulacağını bildirmişlerdi.21

Rum-Ermeni Anlaşması’ndan, Erivan Ermeni Hükûmeti, Yunanistan ve İngiltere’nin dışında başka devletler de haberdar oluyordu. Birinci Dünya Savaşı’na geç de olsa İtilaf Devletleri saflarında katılan, ancak Türkiye’ye savaş ilân etmeyen bir devlet, yani Amerika Birleşik Devletleri de Rum-Ermeni uzlaşması ile ilgili gelişmeleri yakından izlemeyi ihmal etmiyordu. Şöyle ki ABD Başkanı Wilson tarafından daha savaşın bitiminden dokuz ay önce, 8 Ocak 1918’de ortaya atılan ve 14 madde içeren ünlü prensiplerin Türkiye’yi ilgilendiren 12. maddesinde “...şimdi Türk hakimiyetinde bulunan diğer milletlere tam bir yaşama emniyeti ve muhtar bir gelişme imkânı temin edilecektir...” ifadesi kullanılarak Türk olmayan toplulukların İmparatorluk hakimiyetinden çıkarılacağı vurgulanmıştı. Özerkliklerinin sağlanacağı vaad edilen toplulukların başında ise Ermeniler geliyordu. Üstelik Amerikalıların, başta Ermeniler olmak üzere Osmanlı İmparatorluğu yönetimindeki Hristiyanlara karşı sıcak bir sevgileri vardı. Ermenilere karşı büyük bir sempati besleyenlerin arasında Başkan Wilson da bulunuyordu; ancak, Amerikalı devlet adamları tarafından kendisine verilen yanlış raporların da etkisiyle, Türkler hakkında pek de iyi niyet beslediği söylenemezdi. Şubat 1919’da Paris Barış Konferansı’na katılan Wilson’un konferansa gelirken getirdiği rapor taslağının Ermenistan ile ilgili maddeleri tartışılırken şu açıklama yapılmıştı: “...haritada görülen...hudutlar arasında kurulacak Ermenistana, iktisadî hayatları için Karadeniz ve Akdenizde olmak üzere iki mahreç verilmelidir. Ermeniler Ahlat, Kars ve Erivanda çoğunluğu teşkil ettiğinden bu hudutlar içine alınmıştır...haritada Ermenistan sınırları çizilirken, bu sınır...bir de Kafkasya’daki Ermeni Cumhuriyeti liderlerinin arzularına uyularak yapılmıştır. Ermenilerin bir avantajı da Trabzon’un kendilerine verilmesi ile oradaki Rumlarla birleşerek çoğunluğu teşkil etmesidir”. Görüldüğü gibi Wilson’un arzusu, Ermenistan sınırlarının mümkün olduğu kadar geniş tutulması ve özellikle Trabzon’u da içine almasıydı.22 Wilson’un Paris Barış Konferansı’nda izlediği politika ise bu arzusuyla uyuşuyordu. Konferans beklenilenden uzun sürmüştü ve bunda Yunanlıların Anadolu ve Trakya’da, Ermenilerin ise Doğu Anadolu’da toprak istekleri gibi çözüm bekleyen sorunların büyük payı vardı. Wilson, Yunan iddiaları konusunda, Venizelos’a gizlice İngiltere, Fransa ve Japonya’nın Yunanistan’ın Anadolu’daki taleplerine yeşil ışık yakmalarına şimdilik katılmakla birlikte aslında bir toplumun çoğunluk olarak yaşadığı toprakların yabancı bir devlete sunulmasına karşı olduğunu bildiriyordu. Türk topraklarında bağımsız Ermenistan ve Türkiye’nin Amerikan mandasına konulması önerisine ise sıcak bakıyordu. Ancak Wilson 1919 Temmuzu’nda ülkesine dönerek manda ve Ermenistan konusunda Amerikan Senatosu’nun görüş ve onayını almak istedi. ABD’ye döndüğünde ise, bu iki olasılık konusunda Türkiye ve Kafkaslar’da bir nabız yoklaması yapmak ve güvenilir veriler toplamak üzere bir heyet görevlendirmeye karar verdi. Bu işle görevlendirilen Tümgeneral Harbord, 46 kişilik heyetiyle Ağustos 1919’da İstanbul’a gitti, yaklaşık bir ay Türkiye’de gözlemlerde bulundu, dönüşünde de ayrıntılı raporunu Wilson’a verdi. Wilson ise, bir süre bekledikten sonra, raporu 24 Nisan 1920’de ABD Senatosu’na sundu. Beklemesinin nedeni ise, büyük bir olasılıkla Türk Kurtuluş Savaşı’nın gidişatını izlemek içindi.23 İşte böyle bir dönemde Pontusçu Rumlarla Ermeniler arasında Tiflis’te yapılan anlaşma Amerikalılar açısından büyük önem taşıyordu.

İstanbul’da görev yapan Amerikan Yüksek Komiseri Tuğamiral Mark Bristol, 3 Kasım 1920’de ABD Dışişleri Bakanına gönderdiği uzun raporda, Rumların Pontus üzerindeki iddiaları, Rum-Ermeni ilişkileri gibi konularda görüş bildiriyordu. Bunun yanı sıra raporunun ilişiğinde, Fransız Deniz İstihbaratı kaynaklı, İstanbul’daki Amerikan Büyükelçiliği çıkışlı, 1 Kasım 1920 tarihli son derece önemli ve kapsamlı bir istihbarat raporu gönderiyordu. Bu rapor, Venizelos, İstanbul’daki Yunan Yüksek Komiseri Canellopoulos ve Yakın Doğu’da görev yapan üst düzey sivil ve asker Yunan yetkilileri tarafından kaleme alınmış olan ve 23 Nisan 1919 ile 25 Ocak 1920 tarihleri arasında çoğu Yunanistan Dışişleri Bakanına gönderilmiş 21 adet belgeden derlenerek Amerikalılar tarafından hazırlanmıştı. Yaklaşık 100 sayfa uzunluğundaki bu önemli belgeler, Fransızlar tarafından gizlice ele geçirilmişti. Bristol’e göre bu belgelerde yer alan bilgilerin doğruluğu kuşku götürmezdi. İşte Ocak 1920’de Rumlarla Ermeniler arasında yapılan görüşmeler de bu belgelerde yer alıyordu.24

-Devam Ediyor-

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder