Samsun Milletvekili Haluk KOÇ ve 24 Arkadaşı ile
Samsun Milletvekili Cemal Yılmaz DEMİR ve 23 Arkadaşının Samsun’da Kurulma
Aşamasındaki Mobil Santrallerin İhale ve Yer Seçimi Süreçleri ile Çevre ve
İnsan Sağlığına Muhtemel Etkilerinin Araştırılması Amacıyla, Anayasanın 98 inci
İç Tüzüğün 104 ve 105 inci Maddeleri Uyarınca Bir Meclis Araştırması Açılmasına
İlişkin Önergeleri.
TÜRKİYE BÜYÜK
MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Samsun’da kurulma çalışmaları sürdürülen iki mobil
santralin yer seçiminde bilimsel kriterlerin göz önünde bulundurulup
bulundurulmadığı ve bu santrallerin insan sağlığı ile çevre kirliliği açısından
yaratacağı sakıncaların ortaya konulması amacıyla, Anayasanın 98, İçtüzüğün 104 ve 105. maddeleri uyarınca
Meclis Araştırması açılmasını saygılarımla arz ederim.
Haluk KOÇ Samsun Milletvekili ve 24 Milletvekili
CHP’NİN
GEREKÇESİ
Ülkede yaşanan enerji açığı gerekçe gösterilerek,
16.03.1998 tarih ve 98/10826 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yurt içinden
veya yurt dışından mobil (yüzer-gezer) elektrik santrallerinin ihaleyle
kiralanması ve hizmet alımı yoluyla işletilmesi konusunda TEAŞ’a görev
verilmiştir.
Mobil santraller, devamlı elektrik üretimini sağlamaktan
çok, doğal afet ve bunun benzeri olağanüstü durumlarda elektrik üretimini
sağlamak amacına yönelik olarak kullanılan santrallerdir. Yani geçici nitelikte
bölgesel sorunları çözmek üzere geliştirilmiştir. Yıllık programlarda ülkemizin
enerji politikası, enerji arzında sürekliliğin ve güvenirliliğin sağlanması
olarak belirlenmiştir. Bu bağlamda, mobil santraller ile sürekli enerji üretimi
yapılması mobil santrallerin kurulma amacı ile bağdaşmadığı gibi ülkemizin
temel enerji politikaları ile de bağdaşmamaktadır.
Adı geçen Bakanlar Kurulu Kararından sonra, mobil
santrallerin kurulmasının önünde engel olarak görülen, Gayri Sıhhi Müesseseler
Yönetmeliği, Çevresel Etki Değerlendirme Yönetmeliği, Su Kirliliği Kontrol
Yönetmeliği ve Hava Kirliliğinin Korunması Yönetmeliğinde değişikliklere
gidilmiş, ancak yapılmak istenen değişiklikler Danıştay tarafından iptal
edilmiştir.
Hukuksal alanda yaşanan bu gelişmelerin yanında
mobil santrallerin 6 numaralı fueloil ile çalışması, kurulması planlanan
yerlerde yaşayan halkın tepkisini çekmiştir.
TEAŞ mobil santrallerin kuruluş yeri olarak
Muğla-Dalaman ve Bartın’ı belirlemiş, ancak kamuoyundan gelen yoğun tepkiler
santrallerin burularda kurulmasını engellemiştir. Bu girişimlerden sonra mobil
santrallerin Samsun’da kurulmasına karar verilmiştir. Yani, bilimsel
yöntemlerle tespit edilmesi gereken yer seçiminde hangi kriterlere dayalı
olarak karar verildiği belirsizdir.
Gerek 19 Mayıs Üniversitesi gerekse Çevre,
Elektrik, Kimya Mühendisleri Odalarınca hazırlanan raporlar santrallerin insan
sağlığı ve çevre kirlenmesi açılarından bölge için son derece sakıncalı
sonuçlar ortaya çıkaracağı yönündedir.
Sulama projeleri için devletin büyük yatırımlar
yaptığı Bafra ve Çarşamba ovalarındaki tarıma elverişli alanlar, mobil
santrallerin yapılması durumunda ortaya çıkacak olan çevre kirliliğinden
olumsuz yönde etkilenecektir. Santrallerin yapılacağı yerin 3 kilometre yakınında
Samsun içme suyu arıtma havuzları bulunmaktadır. Kükürt dioksit ve nemin
oluşturabileceği sülfürik asit yağmurları insan sağlığı açısından son derece
önemli sorunlar ortaya çıkaracaktır. Ayrıca, santrallerin bölge için önemli
gürültü kirliliği de ortaya çıkaracağı açıktır.
Mobil santral projelerinin kapsamı dışında
çıkarıldığı Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinde, Çevresel Etki
Değerlendirmesi Raporlarında yöre halkının görüşlerinin de değerlendirilmesine
yönelik hükümler bulunmaktadır. Samsun’da 80 sivil toplum örgütü “Çevre Birlikteliği”
adı altında onbinlerce kişinin katıldığı mitinglerde mobil santrallere karşı
olduğunu ortaya koymuştur. Sorun yerel bir sorun olmaktan çıkarak gerek
santrallerin ihale süreci gerekse Samsun halkının gösterdiği demokratik
tepkilerle ülke gündemine taşınmıştır.
Ayrıca, Santrallerin kurulum kararlarının
alınmasından sonra ülkenin enerji açığı ve alternatif enerji arzı açılarından
yeni gelişmeler ortaya çıkmıştır. Mavi Akım Projesinin tamamlanması, mobil
santrallerin 6 numaralı fueloille çalışmaları konusundaki kararın yeniden
gözden geçirilmesini gerektirmektedir.
Açıkladığım gerekçelerle, mobil santrallerinin
ihale süreci, yer seçiminde kullanılan kriterler ve çevre ve insan sağlığı
açılarından ortaya çıkabilecek sakıncaların Yüce Meclisimizde kurulacak
Araştırma Komisyonunca incelenmesini takdirlerinize arz ederim.
TÜRKİYE BÜYÜK
MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
57. Hükümet döneminde ülkemizdeki enerji sorununa
çözüm bulmak amacıyla, Devlet Planlama Teşkilatının, Çevre Mühendisleri ve
Elektrik Mühendisleri Odalarının uyarılarına ve yasal engellerine rağmen,
ayrıca belediye yetkisindeki imar planların da aykırı olarak başta Gayri Sıhhi
Tesislerle ilgili mevzuat olmak üzere, Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED)
Raporları ertelenerek, Su Kirliliği Mevzuatı ve Hava Kalitesinin Korunması
Yönetmeliği değiştirilerek daha evvel Muğla-Dalaman ve Bartın ve Cide’de
kurulması planlanıp da, yoğun ve haklı tepkiler üzerine Samsun ilimize
kaydırılan toplam 200 MW’lık Elektrik Enerji Üretim Sistemi (Mobil Santral) ile
ilgili gerçeklerin aydınlanması, sorumluların tespiti ve kamuoyunun doğru
bilgilendirilmesi amacıyla, Anayasamızın 98. ve İçtüzüğümüzün 104 ve 105.
maddeleri uyarınca Meclis Araştırması açılmasını arz ederiz.
Cemal Yılmaz DEMİR Samsun Milletvekili ve 23
Milletvekili
AKP’NİN
GEREKÇESİ
Muğla-Dalaman ve Bartın-Cide’de kurulması planlanıp
da, yoğun ve haklı tepkilerden dolayı Samsun İlde kurulan 2x100 MW’lık Güçlü
Dizel Jeneratörlü Elektrik Enerji Üretim Sistemi (Mobil Santral) amaçları,
boyutları ve teknik özellikleri açısından mobil veya yüzer-gezer niteliği ile
bağdaşmamaktadır.
Santralin Samsun’da olmasının, enterkonnekte
şebekedeki yük durumu, yük akışları, kararlılık gibi elektriksel açılardan
zorunluluk olduğuna dair bir veri bulunmamaktadır.
Toplam 200 MW’lık kurulu güce sahip 6 nolu Fuel-Oil
ile çalışan santralin, aynı eko sistemde 150 MW üzeri kurulu güç oluşturmasından
dolayı ÇED Yönetmeliği’ne eklenmiş olan mobil santraller ile ilgili muafiyet
uygulamasından yararlanması yasa ve yönetmeliklere uygun değildir.
Çevresel etkileri dolayısıyla dünyada kullanımı
hızla terk edilen 6 nolu fuel-oil tüketecek olan Santralin (günlük olarak 1000
tonun üzerinde) yüksek derecede kükürtdioksit ve azotoksitler ihtiva etmesi,
üstelik fuel-oil’in TÜPRAŞ Rafinerilerinden temininde minimum %4 dolaylarında
kükürt içermesi, santral yakıt ve yanma prosesleri gereği yöre atmosferine çok
önemli miktarlarda gaz ve pratikül halinde kirletici attığı da bir gerçektir.
Ayrıca günde en az 1000 ton gibi önemli miktarda 6
nolu fuel-oil’in deniz yolu ile taşınarak tankerlerden karadaki depolara
basılması, deniz eko sisteminde de büyük ölçüde tahribata neden olmaktadır.
Toplam 200 MW’lık Santralin işgal ettiği alan,
Yeşilırmak Deltası’nın alüvyonlarının oluşturduğu alüvyal kıyı ovası
üzerindedir. Yörede henüz tam olarak kirlenmemiş yer altı sularının santralden
kaynaklanacak atıklardan olumsuz yönde etkilenmesi, dolayısı ile kullanılabilir
su kaynaklarının zarar görmesi kaçınılmazdır.
Karadeniz Bölgesi’nin yöresel yağış rejimi
nedeniyle, mevcut tesislerden dolayı halen belli bir düzeyde yörede var olan
asit yağıları Santralden kaynaklanan kirleticilerle artmakta, dolayısıyla yöre
daha çok zarar görmektedir. Türkiye’nin öneli tarım alanlarından Çarşamba
Ovasındaki tarımsal üretimi ciddi boyutlarda tehdit etmektedir.
Buna mukabil havada yaratacağı olumsuz etkilerden
dolayı da insan sağlığı açısından telafisi mümkün olmayan kanser vb. birçok
hastalıklara zemin hazırlaması da maalesef bilinen acı bir gerçektir. Bu
santralin kurulmasına zemin hazırlayan tüm hukuki dayanaklar tartışılmalıdır.
Anayasa’nın 56. maddesinde; “sağlık ve çevrenin
korunması başlığı altında herkes sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşamak
hakkına sahiptir. Çevreyi geliştirmek, çevre sağlığını korumak ve çevre
kirlenmesini önlemek Devletin ve vatandaşların ödevidir” hükmü yer almaktadır.
Bu amir hükümlere rağmen, 57 Hükümetin ilgili
bakanlıklarının çevresel etkiyi ve hukuku yok sayan icraatları ayrıntılarıyla
incelenmeye tabi tutulmalıdır.
Bu nedenlerden dolayı Anayasamızın 98 ve
İçtüzüğümüzün 104 ve 105. maddeleri
uyarınca bir Meclis Araştırması açılmasını arz ederiz.
I-ARAŞTIRMANIN
KONUSU
Samsun Milletvekili Sayın Haluk KOÇ ve 24 arkadaşı
ile Samsun Milletvekili Sayın Cemal Yılmaz DEMİR ve 23 arkadaşı tarafından
verilen “Samsun’da kurulma aşamasındaki Mobil Santrallerin ihale ve yer seçimi
süreçleri ile çevre ve insan sağlığına muhtemel etkilerinin araştırılması”
konusunda Anayasanın 98 inci Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 104 ve
105 inci maddeleri gereğince verilen 10/29 ve 10/31 Esas numaralı Araştırma
Önergeleri konuları aynı mahiyette olduğundan
birleştirilerek Genel Kurulun 18.03.2003 tarihli 49 uncu birleşiminde
görüşülmüş ve önergelerde belirtilen hususları araştırmak üzere bir Komisyon
kurulması kararlaştırılmıştır.
10/29 Esas Sayılı Araştırma Önergesinin
Gerekçesinde özetle;
Mobil santrallerin, devamlı elektrik üretimini sağlamaktan
çok, doğal afet ve bunun benzeri olağanüstü durumlarda elektrik üretimini
sağlamak amacına yönelik olarak kullanılan santraller olduğu, sürekli enerji
üretimi yapılmasının mobil santrallerin kurulma amacına ters düştüğü, bu
durumun ülkemizin temel enerji politikaları ile de bağdaşmadığı,
Mobil santrallerin kurulmasının önünde engel olarak
görülen, Gayri Sıhhi Müesseseler Yönetmeliği, Çevresel Etki Değerlendirme
Yönetmeliğine, Su Kirliliği Kontrol Yönetmeliği ve Hava Kirliliğinin Korunması
Yönetmeliğinde değişikliklere gidildiği, ancak yapılmak istenen değişikliklerin
Danıştay tarafından iptal edildiği,
TEAŞ’ın mobil santrallerin kuruluş yeri olarak
Muğla-Dalaman ve Bartın’ı belirlediği, ancak kamuoyundan gelen yoğun tepkilerin
santrallerin burularda kurulmasını engellediği, bu girişimlerden sonra mobil
santrallerin Samsun’da kurulmasına karar verildiği, yani, bilimsel yöntemlerle
tespit edilmesi gereken yer seçiminde hangi kriterlere dayalı olarak karar
verildiğinin araştırılarak santrallerin insan sağlığı ve çevre kirlenmesi
açılarından bölge için yaratacağı sakıncaların ve ortaya çıkacak sonuçların
belirlenmesi gerektiği ifade edilmiştir.
10/31 Esas Sayılı Araştırma Önergesinin
Gerekçesinde de özetle;
Muğla-Dalaman ve Bartın-Cide’de kurulması planlanıp
da, yoğun ve haklı tepkilerden dolayı Samsun İlinde kurulan 2x100 MW’lık Güçlü
Dizel Jeneratörlü Elektrik Enerji Üretim Sisteminin (Mobil Santral) amaçları,
boyutları ve teknik özellikleri açısından mobil santral niteliği taşımadığı,
Çevresel etkileri dolayısıyla dünyada kullanımı
hızla terk edilen 6 nolu fuel-oil tüketecek olan Santralin (günlük olarak 1000
tonun üzerinde) yüksek derecede kükürtdioksit ve azotoksitler ihtiva ettiği,
yöredeki deniz ve yer altı sularını santralden kaynaklanacak atıklardan olumsuz
yönde etkilenerek zarar göreceği,
Yörede halen var olan asit yağışlarının santralden
kaynaklanan kirletici unsularla daha da artacağı bunun da Çarşamba Ovasındaki
tarımsal üretimi ciddi boyutlarda olumsuz etkileyeceği belirtilerek,
Anayasa’nın 56. maddesinde; “sağlık ve çevrenin korunması başlığı altında
herkes sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşamak hakkına sahiptir. Çevreyi
geliştirmek, çevre sağlığını korumak ve çevre kirlenmesini önlemek Devletin ve
vatandaşların ödevidir” hükmü gereğince çevresel etkileri hiçe sayarak Santral
kurulmasına izin verilmesi kararının tüm boyutları ile incelenmesi ve
sorumluların ortaya çıkarılması gerektiği ifade edilmiştir.
II-KOMİSYONUN
KURULUŞU
Samsun’da kurulma aşamasındaki Mobil Santrallerin
ihale ve yer seçimi süreçleri ile çevre ve insan sağlığına muhtemel etkilerinin
araştırılması amacıyla Anayasanın 98 inci Türkiye Büyük Millet Meclisi
İçtüzüğünün 104 ve 105 inci Maddeleri uyarınca Bir Meclis Araştırması
açılmasına, bu araştırmayı yapacak Komisyonun 12 üyeden kurulmasına, komisyon
çalışma süresinin Başkan, Başkanvekili, Sözcü ve Katip Üye seçimi tarihinden
başlamak üzere 3 ay olmasına ve gerektiğinde Ankara dışında da çalışmasına
Genel Kurul’un 18.03.2003 tarihli 49 uncu Birleşiminde karar verilmiştir. Buna
ilişkin 762 sayılı Meclis Kararı, Resmi Gazetede yayınlanmıştır.
Bu kararı takiben Genel Kurulun 06.05.2003 tarihli
75 inci birleşiminde Komisyon üye seçimi yapılmıştır. Yapılan Seçim sonucunda;
Adalet ve Kalkınma Partisinden
Cemal Yılmaz DEMİR Samsun Milletvekili
Mustafa DEMİR Samsun Milletvekili
Musa UZUNKAYA Samsun Milletvekili
Mehmet ÇERÇİ Manisa
Milletvekili
İbrahim ÇAKMAK Tokat Milletvekili
Murat YILMAZER Kırıkkale
Milletvekili
Öner GÜLYEŞİL Siirt
Milletvekili
Mustafa ÖZTÜRK Sinop Milletvekili
Cumhuriyet Halk Partisinden
A. Haluk KOÇ Samsun
Milletvekili
İlyas Sezai ÖNDER Samsun Milletvekili
K. Kemal ANADOL İzmir
Milletvekili
Sedat UZUNBAY İzmir Milletvekili
Komisyon üyesi olarak seçilmişlerdir.
En yaşlı üye sıfatıyla İzmir Milletvekili Sn. Kemal
ANADOL Başkanlığında toplanan Komisyon 07.05.2003 tarihli ilk toplantısında
Başkanlık Divanı seçimini yapmış 11 üyenin katılımı ile gerçekleştirilen
toplantıda yapılan Gizli Oylama sonucunda;
Başkanlığa, Samsun Milletvekili Sayın Cemal Yılmaz
DEMİR, Başkanvekilliğine, Samsun Milletvekili Sayın Haluk KOÇ, Sözcülüğe,
Kırıkkale Milletvekili Sayın Murat YILMAZER, Katipliğe, Tokat Milletvekili
Sayın İbrahim ÇAKMAK seçilmişlerdir. Buna ilişkin 768 sayılı Türkiye Büyük
Millet Meclisi Kararı 13 Mayıs 2003 tarihli Resmi Gazetede yayınlanmıştır.
Başkanvekili Samsun Milletvekili Sayın Haluk KOÇ’un
Komisyon üyeliğinden çekildiğine dair Tezkeresi Genel Kurulun 13.05.2003
tarihli 78 inci Birleşiminde okunmuş ve bu suretle boşalan komisyon üyeliğine
Genel Kurul’un 21.05.2003 tarihli 82 inci Birleşiminde Trabzon
Milletvekili Sayın Şevket ARZ
seçilmiştir. 28.05.2003 tarihli toplantıda boşalan Başkanvekilliği için yapılan
gizli oylamada İzmir Milletvekili Sayın Sedat UZUNBAY Başkanvekilliğine
seçilmiştir.
III-KOMİSYONUN
GÖREVLERİ
07.05.2003 tarihinde çalışmalarına başlayan
komisyonumuz; Anayasanın 98 inci Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 104
ve 105 inci Maddeleri ile diğer
hükümleri çerçevesinde görev yapmıştır. Türkiye Büyük Millet Meclisinin 01
Ağustos 2003 tarihinde tatil kararı alması üzerine çalışmalarına ara veren
Komisyon, Genel Kurul tarafından kendisine verilen süre içerisinde çalışmalarını
sonuçlandıramadığı için, İçtüzüğün 105 inci maddesine dayanarak çalışmalarını
tamamlayabilmek için Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulundan bir
aylık ek süre talep edilmesini
kararlaştırmıştır.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunun 2.10.2003
tarihli İkinci Birleşiminde, 781 sayılı kararla Komisyonumuza 07.10.2003
tarihinden başlamak üzere bir aylık ek süre verilmiştir.
Komisyonumuz Araştırma Önergesinde yer alan konu
hakkında bilgi edinmek üzere, ilgili kamu ve özel kuruluş temsilcilerini davet
ederek görüşlerini almış, konu ile ilgili her türlü bilgi ve belgeyi temin
etmiş, Samsun’a giderek her iki Mobil Santralde de incelemelerde bulunmuş ve
Araştırmanın sonuçlandırılmasına esas olacak Raporunu Anayasal süresi
içerisinde hazırlayarak Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı’na arz
etmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder