"Metropolit Germanos'un yönettiği Rum çeteler siyasi amaçlıdır." M.Kemal
Samsun makamından sorumlu Amasya metropoliti Ghermanos Karavangelis ilk eğilimden yanadır.1900 ile 1907 yılları arasında Kastoria (Kesriye) metropoliti iken, Osmanlıların Makedon topraklarında Rumlarla Bulgarların birbirine karşı verdikleri gizli savaşı kışkırtanlardan biri de odur.
Yörede Yunan etkisinin artmasından çekinen Rus elçisinin ısrarı üzerine Türk Hükümeti metropolitin merkeze alınmasını istemeyerek karar verir, ama Karavangelis bir yıl sonra, 1908'in Ocak ayında Amasya metropoliti olarak atanır. Yeni atandığı görevinde de eski faaliyetlerine başlamakta gecikmeyecektir. Kadıköy, halkının çoğunluğu hatta tümü kısa bir süre önce kırdan göç etmiş Rumlardan oluşan Samsun'un bir varoşudur. Germanos, 1908 devriminin ardından, görünüşte bir öz savunma örgütü kurmayı gerektirecek herhangi bir yerel huzursuzluk yokken, ilk silahlı milis teşkilatını bu mahallenin gençleri arasında kurar....
Yunanlı Destounis şirketinin bir gemisiyle getirilen ve Kadıköy'de Mercanis'in kahvehanesine depolanan elli kadar Manlicher marka tüfek, Pontus'ta ilk milis teşkilatını silahlandırmaya yarayacaktır. http://www.karalahana.com/makaleler/tarih/pontus_meselesi.htm
Buranın her karış toprağının bir öyküsü, destanı vardır. Yıllardır biz Hıristiyanlar ve Müslümanlar aynı pazarı, ortak yerleri özgürce paylaştık. Ülke zengin ve bereketliydi. Hepimizi beslemeye yeterdi. Aynı şarkıları dinler, birlikte hüzünlenirdik. Bundan iki yüzyıl önce Kapadokya’dan gelen Türk Hıristiyanlar da buraya hemen uyum sağlamış, daha bir renk katmışlardı. Başkilisemizde bu şehirde bulunmaktaydı. Başpiskoposu da Germanos Karavangelis, boylu boslu, saygıdeğer bir kişidir. Bu Başpiskoposluğa bağlı Trabzon, Samsun, vb. On iki Hıristiyan kenti ve 394 köy bulunmaktaydı, şimdi bunlardan hangileri ayakta bilmiyorum. http://www.cemoezkan.de/homepagehtml/oyku9a.htm
Ve Mustafa Kemal 19 Mayıs 1919 günü Samsun'a gelir. 22 Mayıs tarihli raporunda durumu kısaca şöyle özetler; Metropolit Germanos'un yönettiği Rum çeteler siyesi amaçlıdır. Buna karşılık Müslüman Çeteler adi çapulculuk yapmakta, Rum çetelerine karşı köylerini koruma işini de üstlenmektedirler. Raporda bölgede iyi teşkilatlı, güçlü 40 Rum çetesi ve 13'de Müslüman çetesinden söz edilmektedir. http://www.gumushacikoy.org/readarticle.php?article_id=40
Bakınız: Ege’nin Öte Yakası (Ne kadar Dost ve Ne Kadar Kardeş)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder